تورجا

جاذبه های گردشگری (جاذبه‌های گردشگری استان تهران "بخش پنجم")

بیشترین جایگاه‌های بنیادی علمی کشور در تهران واقع‌شده در اینجا به شماره اندکی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دانشگاه تهران دانشگاه دولتی و بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی در ایران است. پیشنهاد نخستین آن توسط اسماعیل سنگ در سال هزار و سیصد و پنج داده شد و پس از انجام پژوهش‌های نخستین توسط عیسی صدیق در سال هزار و سیصد و سیزده ه‍. خ به‌فرمان رضاشاه پهلوی تأسیس شد. دانشگاه تهران هم‌اکنون دارای بیست‌وپنج دانشکده، نه پردیس و یازده مرکز پژوهشی است.

پژوهشگاه رویان که پیش‌تر بانام پژوهشکده رویان شناخته می‌شد، یک مرکز درمانی، پژوهشی آموزشی در بخش پزشکی تولیدمثل، سلول‌های بنیادی و زیست‌فنّاوری در ایران وابسته به جهاد دانشگاهی است.

دانشگاه شهید بهشتی یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دولتی ایران است که در منطقه اوین، غرب ولنجک و شرق درکه در شمال غربی شهر تهران واقع‌شده است. دانشگاه شهید بهشتی دارای نوزده دانشکده، سه پردیس و شانزده پژوهشکده و مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی است. این دانشگاه در سال هزار و سیصد و سی‌وهشت بانام دانشگاه ملی ایران به دست علی شیخ‌الاسلام تأسیس شد و تا پیش از سال هزار و سیصد و شصت‌ودو با این نام خوانده می‌شد. علی‌رغم گشایش رسمی در اسفندماه هزار و سیصد و سی‌ونه، پذیرش دانشجو در مهر هزار و سیصد و سی‌ونه و توسط دانشکده‌های معماری و شهرسازی و علوم بانکداری که نخستین دانشکده‌های دانشگاه بودند انجام شد. در خرداد هزار و سیصد و شصت‌ودو ستاد انقلاب فرهنگی با تغییر نام دانشگاه از «دانشگاه ملی ایران» به «دانشگاه شهید بهشتی» موافقت کرد. حوزه علمیه تهران شامل پنجاه‌وسه مدرسه علمیه است. نامدارترین و برجسته‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: مروی، مجتهدی، امام خمینی و دارالسلام.

کتابخانه ملی و باغ کتاب تهران نشانی یک: میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، پس از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب تهران. نشانی دو: برگزار شهید کوشش، راه شرق به غرب، پس از خروجی بزرگراه حقانی، خروجی باغ‌موزه دفاع مقدس و باغ کتاب تهران ساعت بازدید همه‌روزه ده تا بیست‌ودو.

 هیومن پارک و دکترلند خیابان نیاوران، ابتدای خیابان دارآباد، پس از آجودانیه، انتهای خیابان موزه زمینه پارک بدن انسان ساعت بازدید همه‌روزه ده تا بیست‌ویک

 نمایشگاه هوایی تهران بزرگراه کرج روبروی پارک ارم ساعت بازدید همه‌روزه هشت‌تا پانزده

کتابخانه ملی (مرکز اسناد) شهید حقانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مؤسسه‌ای آموزشی، پژوهشی، علمی و خدماتی است که بنیاد نامه آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و ریاست کل آن با رئیس‌جمهور ایران است.

گنبد مینا راه یک: میدان ونک بزرگراه حقانی به‌سوی شرق پس از چهارراه جهان کودک انتها خیابان فرعی شهیدی بوستان نوروز علمی راه دو: بزرگراه مدرس جنوبی میدان آرژانتین بلوار آفریقا پس از ساختمان راه‌آهن ورودی شهر گل

مرکز علوم نجوم و ستاره‌شناسی تجریش، خیابان دزاشیب، خیابان عمار، کوچه صالحی شانزده/ شماره بیست‌ودو.

آسمان‌نما پارک اب و آتش ساعت بازدید نه تا شانزده.

باغ علم نوجوان نشانی یک: برگزار شهید کوشش، راه شرق به غرب، پس از خروجی بزرگراه حقانی، خروجی باغ کتاب تهران طبقه یک. نشانی دو: مترو حقانی، ده دقیقه پیاد هروی از میان.

باغ‌موزه دفاع مقدس، پس از پل، باغ کتاب تهران طبقه یک.

بزرگ‌ترین شهربازی علمی کشورکارباز یا برج میلاد، طبقه منفی شهر مشاغل کودکان، استفاده از غرفه های بازی.

در صورت تمایل در خبرنامه ما عضو شوید.
Copyright © 2024 tourja. All rights reserved.