تورجا

جاذبه های گردشگری (جاذبه‌های گردشگری و مذهبی استان البرز)

 

جاذبههای گردشگری و مذهبی استان البرز

 

تپه ازبکی

پهنه باستانی ازبکی یکی از پهنه‌های باستانی ارزشمند تاریخی فلات ایران واقع در شهرستان نظرآباد از شهرستان‌های استان البرز است. ازبکی محوطه باستانی گسترده‌ای است که از یک تپه بلند مرکزی (تپه الف) به بلندی 26 متر از سطح زمین‌های اطراف و شماری تپه کوتاه تشکیل‌شده است که افراشتگی بلندترین آن‌ها از چند متر تجاوز نمی‌کند. برای این محوطه باستانی می‌توان گستره‌ای برابر صد هکتار به ابعاد یک کیلومتر در یک کیلومتر در نظر گرفت. محوطه باستانی ازبکی در زمین‌های کشاورزی روستا واقع‌شده است. بخش‌هایی از این محوطه باستانی نه‌هزارساله را کارشناسان مرکز باستان‌شناسی ایران در سال 1340 مورد شناسایی قرار داده و در سال 1352 به شماره 954 فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

روستای تاریخی سیرود

روستای سیرود در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ در بلندی ۲۲۵۰ متری از سطح دریا و در کنار رودخانه‌ای دائمی و زیبا هم نام روستا واقع‌شده است. این رودخانه در جهت شمال، جنوب از کوه‌های پلنگ دره و اخرک سرچشمه گرفته؛ به‌طوری‌که شاخه‌هایی از این رودها در برخی قسمت‌ها به‌صورت آبشارهای کوچک دیده می‌شود که چشم‌انداز بسیار زیبایی به وجود آورده است. روستای سیرود دهی دارای 329 تَن سکنه. آب آن از چشمه‌سار، محصول آنجا غلات، لبنیات و عسل است.

 

 

روستای سیبان دره

سیبان‌دره روستایی از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز ایران است. در روستای سیبان‌دره زبان تاتی رایج است. از این روستا رودخانه‌ای به نام هزار بند می‌گذرد و همچنین چندین آبشار زیبا دارد که گردشگران فراوانی را به خود جذب کرده است. روستای کوهستانی سیباندره همچون دیگر روستاهای استان البرز از گذشته تاکنون باوجود دگرگونی‌های بسیار، همچنان در انتظار گسترش روستایی و آسایش و ترقی مانده است. در روستای سیبان دره خانه‌هایی با دیرینه صدساله و شاید هم بیشتر وجود دارد که با خشت ساخته‌شده‌اند و هنوز هم در این خانه‌ها کسانی زندگی می‌کنند، شگفت‌آور است که این خانه‌هایی که با چوب و خشت ساخته‌شده‌اند هنوز استوار و پابرجا مانده‌اند.

 

 

باغ لاله‌های گچسر

باغ لاله‌ها مجموعه‌ای یک هکتاری است که در بخش آسارا واقع در استان البرز و در کیلومتر 54 راه کرج چالوس و کمی پیش ازتر پیست اسکی دیزین قرار دارد، باغ لاله‌های کرج دارای انواع گوناگونی از گونه‌های لاله جهان است، این باغ در سال ۱۳۶۰ راه‌اندازی گردید و همه‌ساله شمار فراوانی از گردشگران داخلی و خارجی از این باغ بازدید به عمل می‌آورند. طبق آمار سال 1390 بالغ‌بر ۶۰۰ گردشگر طی دو هفته از این باغ دیدن کردند. لاله از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده و هست و نشان آن را در سروده‌ها و سروده‌ها شعرای نامی ایران‌زمین می‌توان یافت. همه‌ساله در میانه‌های اردیبهشت‌ماه و به مدت دو هفته در باغ لاله‌ها بر روی هزاران تَن از شیفتگان طبیعت و گردشگری بازمی‌گردد. بازدید از باغ لاله‌ها به‌صورت رایگان است.

 

 

جاده چالوس

جاده چالوس، بانام رسمی جاده 59، یکی از مهم‌ترین جاده‌های دسترسی به شمال ایران برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز آغاز و به شهر چالوس در مازندران پیوند می‌شود. برخی این گذرگاه را یکی از زیباترین راه‌های جهان می‌دانند. محور چالوس - کرج از بی‌نظیرترین مناظر و چشم‌اندازهای دستَنخورده و طبیعی و از پرطرفدارترین راه‌های منتهی به شمال کشور است که همین امر گاهی سبب ترافیک‌های سنگین در تعطیلات می‌شود. پخت و فروش انواع آش همانند آش رشته، آش دوغ، آش هیزمی و عدسی در حاشیه جاده چالوس - کرج مخصوصاً در نزدیکی تونل کندوان به دست دست‌فروش‌ها و رستوران‌ها رواج دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری این گذرگاه برشمرده می‌شود.

 

 

طالقان

طالقان شهری در شهرستان طالقان واقع در استان البرز ایران است. این شهر در بخشی ییلاقی در میان رشته‌کوه البرز و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی تهران قرارگرفته است. شهر طالقان به لحاظ قرار گرفتَن در رشته‌کوه‌های البرز میانی دارای آب‌وهوای کوهستانی و ییلاقی است. به همین دلیل دارای جمعیت فصلی بوده و در تابستان جمعیت آن به بیش از 12 هزار تَن می‌رسد. این در حالی است که جمعیت ثابت شهر طالقان کم‌وبیش 5 هزار تَن است. بر پایه آمار سال ۱۳۹۰ طالقان دارای جمعیت ثابت 27 هزار نفر است.

طالقانی‌ها به دو گویش مازندرانی و تاتی سخن می‌گویند. به باور برخی از صاحب نظران، گویش مردم طالقان به دودسته مازندرانی و تاتی تقسیم می‌شود. روستاهایی که میان جوستان و کوه‌های کندوان قرارگرفته‌اند به گویش مازندرانی سخن می‌گویند. از جوستان به سمت باختر تات زبان‌اند. لهجه تاتی آن‌ها هم فارسی ولایتی است و چندان واژه‌های کهن را نگه نداشته‌اند.

 

سد امیرکبیر

که آب بست کرج هم نامیده می‌شود، بر روی رودخانه کرج در شمال شهر کرج و در 25 کیلومتری جاده کرج به چالوس قرار دارد. این آب بست، نخستین آب بست چندمنظوره کشور ایران، و یکی از منابع تأمین آب شهر تهران است.

دریاچه این سد، یکی از مراکز طبیعی مهم پرورش ماهی‌های قزل‌آلای رنگین‌کمان و قزل‌آلای خال قرمز و ماهی سفید و ماهی سیاه است. انباشته شدن آب رودخانه کرج در پشت سد امیرکبیر افزون بر کارایی آن در تولید انرژی برقابی و تأمین بخشی از آب آشامیدنی شهر تهران، باعث به وجود آمدن دریاچه‌ای زیبا گردیده است که موجب استفاده‌های گردشگری و تفریحی و ورزشی از سد کرج شده است و یکی از بهترین استراحتگاه‌ها و جاذبه‌های طبیعی کرج را به وجود آورده است. امکانات ورزش‌های آبی از جمله قایق‌سواری، اسکی روی آب، ماهیگیری از جاذبه‌های گردشگری آنجا است.

 

 

پیست دیزین

دیزین مهم‌ترین پیست اسکی ایران و منطقه خاورمیانه است که در شهرستان کرج در استان البرز واقع‌شده است. پیست اسکی دیزین نخستین پیست اسکی در ایران است که از سوی فدراسیون جهانی اسکی مورد تأیید برای برگزاری مسابقات رسمی شناخته شد و عنوان بین‌المللی به خود گرفت. این پیست وابسته به امکانات ویژه و برجسته که دارای نکات فنی مانند، شیب گذرگاه، درازای مسیر، محل برگزاری مسابقات و امکانات رفاهی است. دیزین در کوه‌های البرز و از تهران به فاصله 123 کیلومتر از مسیر جاده چالوس و 74 کیلومتری شهر کرج و 71 کیلومتر از راه شمشک که امکانات ورزشی قابل توجهی دارد، واقع‌شده است.

پیست دیزین هم‌چنین شامل نقاطی برای پرش مانند پرش بهزاد و گوزنی است.

روستای تاریخی ورده

ورده روستایی است که در استان البرز کشور ایران واقع‌شده است. روستای ورده در دهستان برغان، بخش چندار، شهرستان ساوجبلاغ، در شمال غرب استان البرز و در رشته‌کوه‌های البرز و در شمال غرب شهر کرج و شمال شرق شهر هشتگرد قرار دارد. این روستا با بافت قدیمی خود آثاری چون گرمابه تاریخی، آسیاب قدیمی و دو بقعه را در خود جای داده است. ورده دارای پیشینه تاریخی قابل توجهی است و چند اثر تاریخی برجسته مربوط به روزگار صفویان و پیش از آن قابل ملاحظه است. برخی از این آثار عبارت هستَند از: بقعه امامزاده عبدالقهار، گرمابه تاریخی ورده و بقعه امامزاده بی‌بی سکینه ورده. درب چوبی نفیس امامزاده عبدالقهار متعلق به روزگار شاه‌تهماسب یک است و دارای نقوش و خط نوشته‌های زیبایی است. این درب هم‌اکنون در موزه ملی ایران (موزه ایران باستان) نگهداری می‌شود. زبان مردم روستای ورده تاتی است.

 

 

روستای برغان

بَرَغان روستایی واقع در استان البرز ایران است. روستای برغان در دهستان برغان بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در غرب استان البرز و در کوه‌های البرز و در میان کرج و هشتگرد واقع‌شده است. بر پایه سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1385 روستای برغان دارای ۵۱۸ خانوار 1623 تَن جمعیت است. شایان ذکر است بخش عمده این تعداد از افراد کهن‌سال و ساکنین قدیمی بافت تشکیل یافته که به زبان تاتی سخن می‌گویند. از سوغات معروف روستای برغان می‌توان به آلوی برغان، عسل، توت، گردو، سماق و لبنیات محلی اشاره کرد. گردوی پوست‌کاغذی از دیگر سوغات معروف برغان است.

 

 

 

تپه‌های رنگین‌کمانی (اشتهارد)

در کرانه نقطه مرکزی این کویر گنبدهای نمکی زیبایی وجود دارد که به تپه‌های رنگی اشتهارد شهرت یافته‌اند. تپه‌ها از رنگ‌های گوناگونی تشکیل‌شده‌اند و این‌گونه رنگ‌ها زیبای منحصربه‌فردی به مجموع آن‌ها بخشیده است. این مناظر آن اندازه کمیاب و شگفت‌اند که گاهی ما تصور می‌کنیم در حال دیدن چشم‌اندازی از یک سیاره دیگر هستیم. وجود رنگ‌هایی همچون قرمز، زرد، سفید و نارنجی چشم‌های انسان خیره می‌کند. رنگی بودن این تپه‌ها از برای ذرات فلز و دیگر عناصر موجود خاک است که طی هزاران سال گذشته بر روی‌هم انباشته‌شده‌اند. قندیل‌های نمکی زیبا در این غار مناظر طبیعی را خلق کرده که دیدن آن خالی از لطف نیست. پرسه زدن در دل این کوه‌های زیبا پرهیجان است چراکه نوع بافت آن‌ها به شکلی است که شما با تصاویر شگفت‌تر و زیباتری روبه‌رو خواهید شد.

 

کاروانسرای شاه‌عباسی

کاروانسرای شاه‌عباسی کرج بنایی سنگی-آجری مربوط به روزگار صفوی است که در شهر کرج در استان البرز و در سمت جنوب شرقی میدان شاه‌عباسی جای گرفته است. این کاروانسرای تاریخی در 22 فروردین‌ماه 1356 با شماره 1368 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. کاروانسرای شاه‌عباسی کرج متعلق به روزگار صفوی بوده و بین ‌سال‌های 1078 تا ۱۱۰۹ در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته‌شده است. این بنا دارای بیش از سه هزار متر مربع گستره است. کاروانسرای شاه‌عباسی کرج را می‌توان یکی از ارزشمندترین آثار روزگار صفوی دانست که در شاهراه ابریشم قرار داشته است.

 

 

کاخ سلیمانیه

کاخ سلیمانیه مربوط به روزگار قاجار بوده و امروزه در پهنه دانشکده کشاورزی کرج واقع‌شده است. این اثر در تاریخ دو اسفند ۱۳۲۰‌وهفت با شماره ثبت ۳۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در همسایگی این کاخ برج چهار طبقه‌ای متعلق به روزگار صفوی موجود بوده که اکنون تَنها طبقه همکف آن باقی‌مانده است. این بنا در روزگار فتحعلی شاه قاجار و به‌فرمان وی برای اقامت تابستانی در باغ بزرگی که هم‌اکنون دانشکده کشاورزی است بناشده است. کاخ سلیمانیه و باغ زیبای مقابل آن و نیز ساختمان‌هایی که جهت ملازمین موکب شاهی تعبیه‌شده بودند، مجموعه اقامتی و فرماندهی کوچک و بسیار زیبایی را ایجاد کرده بودند که در حال حاضر ساختمان‌های ملازمین شاهی از بین رفته است.

 

کاخ مروارید (کاخ شمس)

کاخ مروارید یا کاخ شمس، کاخی در مهرشهر کرج، واقع در استان البرز است که در سال‌های 1345 تا 1347 با زیربنای 2 هزار و 500 متر برای زندگی شمس پهلوی ساخته شد. سازه اصلی و طرح کاخ به شکل یک سفره‌ماهی است که صدفی آن را دربر گرفته است. این ساختمان به دست وسلی پیترز طراحی و بنیاد فرانک لوید رایت به مبلغ یک‌میلیون دلار آمریکا ساخته شد. این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن 1381 به شماره ثبت 7607 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. این کاخ اکنون در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد. پیش از دهه ۱۳۴۰ (خورشیدی) این منطقه از چند روستا از جمله حسین‌آباد افشار تشکیل شده بود. شمس پهلوی خواهر محمدرضا پهلوی به دلیل بیماری آسم این منطقه را برای زندگی انتخاب کرد.

 

 

باغ‌های جهانشهر

جهانشهر منطقه هشت‌یکی از محله‌های شهر کرج در استان البرز ایران است. جهانشهر از شمال محدود به حاجی‌آباد است و از غرب محدود به کوی کارمندان شمالی از جنوب محدود به محله چهارصد دستگاه و از شرق نیز به بلوار طالقانی شمالی محدود است. نام جهانشهر برگرفته از نام جهان همسر محمد صادق فاتح مؤسس محله جهانشهر است. مناطق مهم محله جهانشهر کرج را پارک تَنیس جهانشهر، باشگاه پینت بال جهانشهر، باغ خانواده جهانشهر و باشگاه میلاد تشکیل می‌دهد. مسجد اصلی و مهم جهانشهر، مسجد رسول اکرم است که در ابتدای خیابان فرمانداری قرار دارد. بخشی از باغ‌های قدیمی محله جهانشهر در نزدیکی پارک‌های خانواده و تَنیس قرار دارند که در دست تخریب هستَند. منطقه جهانشهر هنوز هم به‌واسطه باغ‌های باقی‌مانده در آن از قدیم، جزو یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان البرز به شمار می‌رود.

 

 

رودخانه کرج

رودخانه کَرَج رودخانه‌ای در البرز مرکزی و شمال باختری تهران است. رودخانه کرج از کوه‌های جنوبی البرز سرچشمه می‌گیرد. این رود از کوهی بنام کلون‌بستک در بلندی‌های خرسنگ سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیری رودخانه ولایت رود نیز به رود کرج پیوسته و پس از گذر کردن از حاشیه شرقی شهر کرج و سیراب نمودن دشت‌های کرج و شهریار به جاجرود می‌پیوندد. آب رودخانه کرج پس از پیمودن بیست کیلومتر رو به غرب به وارنگه‌رود می‌رسد و به آب دیزین می‌پیوندد. این آب در گچسر با آب علف‌چرهای سمان‌وَزک و کندوان در گچسر یکی می‌شود و به سمت جنوب جریان پیدا می‌کند.

 

 

باغ پرندگان کرج

باغ پرندگان چهارباغ که بانام باغ پرندگان کرج نیز شناخته می‌شود، بهترین گزینه برای کسانی است که به طبیعت و تماشای گونه‌های مختلف پرندگان علاقه دارند. با حدود ده هزار متر مربع گستره در چند طبقه، در این باغ می‌توان از گونه‌های در حال انقراض گرفته تا پرندگان آبزی، کنار آبزی، شکاری، طوطی و کبوترها را تماشا کرد. باغ پرندگان چهارباغ از نظر تعداد پرنده و محیط در خاورمیانه رتبه یک را دارد.

باغ پرندگان کرج در چهارباغ کرج در گستره‌ای بالغ‌بر ده هزار متر مربع (در طبقات) دارای سالنهای سرپوشیده، آبگیر و جزایر متعدد به‌عنوان یک مرکز علمی- آموزشی و تفریحی به‌منظور نگهداری از گونه‌های نادر و روبه انقراض طراحی و ساخته‌شده است. کتابخانه پرنده‌شناسی و کلکسیون کبوتران و ماکیان زینتی جهان از جمله بخش‌های این پارک است.

 

غار یخ‌مراد

غار یخمراد در آزاد بر مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان کرج، بخش مرکزی، چهار کیلومتری جنوب گچسر واقع‌شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی 1381 با شماره ثبت 6573 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این غار در حوالی روستای آزاد بر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس واقع‌شده و از جاذبه‌های طبیعی استان البرز است. دریچه ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه واقع‌شده است و راه غار عموماً شیب‌دار و رو به پایین است که سرانجام با رسیدن به اعماق کوه، با چشمه‌های یخ‌زده در کف زمین و استالاکتیت‌های اسفنجی غار مواجه می‌شوید. نکته قابل توجه این غار مطبق بودن آن است که در میان غارهای ایران کمتر دیده می‌شود. در بخشی از غار چهار طبقه با اختلاف ارتفاع بیش از سی متر دیده می‌شوند.

سنقرآباد (ساوجبلاغ)

سنقرآباد روستایی سرسبز و خوش آب‌وهوا با بیش از دو هزار سال پیشینه و در غرب کرج (استان البرز) واقع‌شده. وجود بقعه متبرکه امام‌زاده بی‌بی سکینه خاتون از نوادگان جعفر صادق در روستا و وجود درخت چنار با عمر کم‌وبیش دو هزارتا دو هزار و پانصد سال پیشینه و درختان پربار میوه از جاذبه‌های این روستا است. گویش و زبان شیرین و اصیل کرجی زبان مردم بومی این روستا است. محصولات کشاورزی: آلوزرد، آلو شابلون، سیب، هلو، شلیل و شبرنگ، انگور، گردو و.... معروف‌ترین محصول: آلو شابلون سنقرآبادی. سنقرآباد (ساوجبلاغ)، روستایی از توابع بخش چهارباغ شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز ایران است.

قلعه احمدآباد (مصدق)

قلعه احمدآباد نام قلعه‌ای خشتی است که در دهستان احمدآباد در همسایگی روستاهای حسین‌آباد و حسن بکول و قارپوزآباد (صالحیه) در بخش مرکزی شهرستان نظرآباد استان البرز و هفت ممیز نیم کیلومتری شهر آبیک، جای گرفته است. بنای قلعه در فهرست آثار ملی ایران به شماره ثبت ۲۹۴3‌ قرار داشته و در فهرست موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به ثبت رسیده است. تا سال 1388 هرسال مراسم سالگرد درگذشت محمد مصدق در قلعه احمدآباد برگزار می‌شد. بنای آرامگاه مصدق با شدت گرفتَن تدابیر امنیتی و منع آمدوشد سالیان اخیر در خطر ویرانی است.

تپه مردآباد (ماهدشت)

تپه مردآباد که تپه ماهدشت یا تپه محمدآباد نیز خوانده می‌شود، دریازده کیلومتری جنوب غربی کرج و در غرب ماهدشت واقع‌شده است. این تپه به دلیل گستره و عظمت از فاصله‌های دور در میان دشت هموار قابل رؤیت است. ولی پراکندگی سفال‌ها در اطراف آن، حاکی از گستره بیشتر تپه درگذشته است که آرام‌آرام زمان، اطراف آن خاک‌برداری و مقداری از آن، در زمین‌های کشاورزی ادغام‌شده است. گستره تپه و گوناگونی سفال‌های موجود در آن که مربوط به هزاره پنج ق.م تا سده هشت و نه هجری قمری است، مدت طولانی استقرار در آن را گواهی می‌دهد. به نظر می‌رسد که مردآباد از مدت‌ها پیش بخشی مناسب برای سکونت مردمان روزگار گوناگون بوده و در نتیجه چه‌بسا آثار و تپه‌های باستانی، منحصر به همین تپه نبوده است. بلکه مراکز باستانی دیگری نیز وجود داشته که امروزه به کلی محوشده‌اند.

کاخ شهرستانک

کاخ شهرستانک یا کاخ ناصرالدین‌شاهی شهرستانک، کاخی مربوط به روزگار قاجار در روستای شهرستانک است. کاخ را در سال ۱۸۷۸ میلادی به فرمان ناصرالدین‌شاه معماری به نام آقا محمدابراهیم خان برای اقامت ییلاقی پادشاهان قاجار بنا کرده‌است. پس از سقوط قاجاریه، کاخ به دلیل بی‌توجهی، شرایط جوی نامناسب و غارت و تخریب انسانی، رو به ویرانی می‌نهد. روند تخریب و ویرانی بنا تا حدود سال ۱۳۴۸ ادامه داشت تا در این سال با تصمیم فدراسیون کوهنوردی ایران به‌عنوان اقامتگاه موقت کوهنوردان بازسازی شد. کاخ شهرستانک در ۱۶ شهریور ۱۳۷۶ با شماره ۱۹۲۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

مصلای امام خمینی

مصلّای تهران یا مصلای امام خمینی مجموعه‌ای از بناها و فضاهای لازم برای حضور جمعیت‌های میلیونی و برگزاری مراسم عبادی، سیاسی، اجتماعی و انجام فعالیت‌های متَنوع فرهنگی، آموزشی و هنری نظیر برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ فرهنگی، کلاس‌های آموزشی و… است. هسته مرکزی مجتمع بزرگ مصلّای امام خمینی در ۲۰۴ هکتار از اراضی عباس‌آباد در زمینی به گستره 65 هکتار که از شمال به بزرگراه شهید سردار قاسم سلیمانی، از جنوب به خیابان شهید بهشتی خیابان عباس‌آباد، از شرق به خیابان شهید قنبر زاده و از غرب به بزرگراه شهید مدرس محدود است، در حال احداث هست. در طرح مصلی سالن‌های متعددی به‌منظور برگزاری گردهمایی‌ها و سمینارهای داخلی و بین‌المللی، همچنین موزه انقلاب اسلامی، آمفی تاتر، مرکز مطالعات و تحقیقات بین‌المللی اسلامی، مؤسسه آموزشی علوم اسلامی، مرکز آموزشی صنایع‌دستی و هنرهای اسلامی و ایرانی، بنای یادمان وداع امت با امام، بازار صنایع‌دستی و فرهنگ و نشریات و … طراحی‌شده است. 

 

روستای شهرستانک

شهرستانک، روستایی در دهستان آسارا از توابع بخش آسارا واقع در شهر کرج در استان البرز ایران است. شهرستانک در قدیم مرکز بخش کن بوده که در اواخر سال 1326 دهستان شمیران تبدیل به بخش و دهستان‌های ارنگه و لورا و شهرستانک ضمیمه بخش کرج شده است. زبان عمومی مردم قصران گویشی از زبان باستانی پهلوی است که زبان طبری یا مازندرانی که از ریشه زبان‌های دیرین ایرانی است و عربی و اندکی ترکی، بدان درآمیخته و از زبان دری نیز در سده‌های اسلامی تأثیریافته است و هر چه از ری به مازندران نزدیک‌تر شوند بر میزان لهجه مازندرانی به همان نسبت افزوده می‌شود. شهرستانک که روستایی کوهستانی در شمال کوه توچال است، روستایی تاریخی به شمار می‌رود و ناصرالدین‌شاه قاجار در آن کاخ ویژه‌ای داشته که امروزه بانام  کاخ شهرستانک شناخته می‌شود. جاده ناصری، راهی که از روزگاران دور ری را به مازندران پیوند می‌داد و در چرخه قاجار گسترش یافت، از این آبادی می‌گذرد.

 

هفت‌چشمه

آبشار هفت‌چشمه یکی از آبشارهای استان البرز که در کیلومتر هفده راه کرج- چالوس و در نزدیکی روستای ارنگه و بالادست رودخانه ارنگه واقع‌شده است. بلندی آبشار هفت‌چشمه در نزدیک به نود متر است و از این نظر یکی از آبشارهای بزرگ کشور شمرده می‌شود. راه دسترسی به این آبشار از میان سنگ‌ها و صخره‌ها عبور می‌کند و همین امر بازدید از آبشار را در فصول بارندگی با مشکل مواجه می‌سازد.

همین طور بوته‌ها و درختچه‌های بسیاری در حاشیه رودخانه وجود دارند که در حرکت به سمت آبشار چشمه‌های زیادی قرار دارند. نخستین آبشار، آبشار هفت‌چشمه هست  و پس‌ازآن دره تَنگ می‌شود و به حالت صخره‌ای تغییر می‌کند و به آبشار  وحشی و بسیار دیدنی آدران می‌رسید.

کردان

کردان در پانزده کیلومتری کرج روستایی در شهرستان ساوجبلاغ، استان البرز، ایران است. روستای کردان زمین‌های حاصلخیزی هم دارد و باغ‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو وتوت در این منطقه پیدا می‌شود. یکی از دلایل اصلی سرسبزی و حاصلخیزی زمین‌های کردان رودخانه بلندی‌های کهار است. رودخانه کردان از شمال شرق این روستا به سمت جنوب غربی روان می‌شود و زمین‌های کردان را سیراب می‌کند. کردان افزون بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌ها و میراث تاریخی را هم در دل خود جای‌داده است، یکی از بناهای تاریخی روستای کردان، برج مقبره کردان بوده که برجی آجری در فاصله هشتصد متری روستای کردان است. این برج تاریخی پلانی خورشیدی و دایره‌ای شکل دارد و روی سکویی به قطر هشت متر بناشده است. قدمت این برج به عصر سلجوقی بازمی‌گردد و عده‌ای هم این بنا را مقبره امام‌زاده حسین (ع)، از نوادگان امام سجاد (ع) می‌دانند. مقبره امام‌زاده حسین ازنظر معماری نمونه منحصربه‌فردی است و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 

 

 

چشمه وله

چشمه وَلِه یکی از چشمه‌های استان البرز است که در شمال غربی روستای وله در دو کیلومتری هتل گچسر و هفتاد کیلومتری شمال شرقی شهر کرج در جاده چالوس قرار دارد. آب این چشمه از گروه آب‌های بیکربنات کلسیک گوگردی سرد است و برای درمان بیماری‌های پوستی، مجاری تَنفسی و رماتیسم مفید است.

 

 

روستای کندر

روستای کندر یکی از اماکن تفریحی کرج است که به دلیل نزدیکی به این شهر و پایتخت به یکی از اصلی‌ترین تفرجگاه‌های این دو شهر تبدیل‌شده است. این روستا که با کوه‌های رشته‌کوه البرز محصورشده است را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین و زیباترین مکان‌های طبیعی استان البرز دانست که بسیاری از افراد را به خود جذب کرده است. در صورتی که می‌خواهید به این روستا سفر کنید باید از کرج به سمت روستای کندر حرکت کنید و این روستا نزدیک به شش کیلومتر با شهر کرج فاصله دارد. از مهمترین باغات میوه می‌توان به گیلاس و گلابی اشاره نمود که برای استفاده از این فرآورده‌های طبیعی بهتر است در آغاز تابستان و یا در فصل بهار به سمت این روستا بروید.

 

آبشار خور

 

آبشار خور یکی از آبشارهای نام‌آشنای کشور برای طبیعت گردهاست. این آبشار در نزدیکی روستای پرآوازه خور در استان البرز قرارگرفته است. این آبشار در هفده کیلومتری راه کرج به چالوس واقع‌شده و مسافت چندانی با شهر تهران ندارد. آبشار خور پنجاه متر ارتفاع دارد و در محیطی سرسبز و باصفا، در میان کوه‌های سر به فلک کشیده خور جای خوش کرده است. آبشار خور یکی از بهترین آبشارها هم برای فرود از آبشار و هم برای آبشار نوردی است. هرساله صخره‌نوردان بسیاری به‌منظور فرود از این آبشار به روستای خور سفر می‌کنند.

 

آبشار آدران

از جای‌جای مناطق خوش آب‌وهوا و ییلاقی دامنه البرز، جریان‌های زلال فراوانی به‌صورت آبشار و چشمه از دل زمین به بیرون می‌زنند. در این میان آبشار آدران با نود متر طول است. این آبشار یکی از بلند مرتبه ترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود و منظره بدیعی را در میان صخره‌ها پدید آورده است. با عبور از میان صخره‌هایی که گاهی در برخی بخش‌ها باریک و تَنگ می‌شوند، منظره زیبای آبشار نمایان می‌شود. ولی زیبایی‌های این منطقه تَنها به آبشار آدران ختم نمی‌شود و در میان راه، آبشارهای کوچک سنگ‌ها را شکاف داده‌اند و همچون رگ‌هایی، به زمین‌های اطرافشان زندگی و سرزندگی بخشیده‌اند. بهترین فصل سفر به ارنگه بهار است چراکه بارش‌های فراوان سبب پر آب شدن آبشار و رودخانه آن می‌شود.

 

روستای ارنگه

ارنگه بزرگ که در پانزده کیلومتری جاده چالوس که داری هفت روستا است از توابع بخش آسارا شهرستان کرج در استان البرز ایران است. محله کالارگر یکی از محلات این روستا است. این روستا دارای گورستان کهن است که به‌روشنی می‌توان سنگ‌های بسیار قدیمی و کهن را مشاهده کرد. تپه‌ای به نام کارنه در این روستا وجود دارد که بسیار تاریخی و دیرینه زیادی است. زبان اصلی مردم ارنگه و روستاهای منطقه زبان فارسی با گویش ویژه این منطقه است.

 

 

 

پارک جهان

بوستان جنگلی جهان‌نما بزرگ‌ترین بوستان شهر کرج با گونه‌های گیاهی و دریاچه زیباست که پیشینه‌اش به پنج‌دهم سده می‌رسد. این بوستان در زمینی به گستره ۱۴۰۰ هکتار و در میانه بزرگراه تهران – کرج و بزرگراه شهید همت واقع‌شده است. وجود درختان جوان و کهن‌سال پارک زمینه رو برای نماد گردشگری طبیعی و تاریخی مهیا کرده و در روز طبیعت به یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای تفریح خانواده‌ها بدل شده است. وجود پارکی سرسبز به نام و گستره پارک جهان‌نما نعمتی بزرگ ست، گونه‌های نادر گیاهی، دریاچه و جزیره مصنوعی این پارک که در زمان گذشته با طراحی زیبا و منحصربه‌فردی برپاشده بود از دیگر جاذبه‌های این مجموعه زیبا و منحصربه‌فرد است.

 

 

 

روستای فشند

پشند یا فشند نام روستایی است در هفتادوپنج کیلومتری غرب تهران که در شمال هشتگرد واقع‌شده است. این روستا از نظر حوضه آبریز کوهستانی و دشت‌های آبرفتیِ به گستره 9 هزار و 600 هکتار از بزرگ‌ترین روستاهای ایران است. سیب‌زمینی که در زمان سر جان ملکم وارد ایران شده بود نخستین بار در ایران در این روستا کشت‌شده است که به دلیل کیفیت، سیب‌زمینی پشندی زبانزد شده است. قوچ فشندی و زغال‌سنگ از دیگر دلایل شهرت این روستا هستَند. همچنین فشند از نخستین روستاهای ایران بوده است که آموزشگاه به شیوه نوین در آن دایر شده است. این روستا به سه بخش اصلی تکی، پایین محله (جیر ماله) و بالا محله (جواَر مَاله) تقسیم‌شده است که هر محله شامل مناطق کوچک‌تر زیادی می‌شود. دربرگیرنده: تکی، چراخ ماله، راستِ کوچه، انگرماله، هشت کُلَه، کری سر و ملک او دار، خر تیزان و پشت باغ. زبان مردم دهکده تاتی است. این زبان در سراسر کوهستان البرز از طارم و شهرستان رودبار تا شاهرود رواج دارد.

 

آبشار کلها

آبشار کلها در گذرگاه جاده چالوس در استان البرز واقع‌شده است. طبیعت اطراف سد کرج (سد امیرکبیر) و روستاهای نزدیک به آن از جاذبه‌های کم نظیر طبیعی ایران محسوب می‌گردد. آبشار زیبای روستای کلها که به نام آبشار کلوان نیز شناخته‌شده است، از فراز تخته‌سنگ بزرگی به پایین سرازیر شده و در بهار، پیرامون آن را گل‌های بسیار زیبای وحشی می‌پوشاند. در ادامه این راه نیز شماری آبشار در منطقه‌ای بکر و کم مانند، در میان کوه‌های بلند واقع‌شده‌اند که بازدید از آن‌ها نیاز به امکانات مناسب کوهنوردی دارد.

 

 

 

آبشار سیرود

آبشار سی رود یکی از چشمه‌ها و آبشارهای زیبای ایران در روستای سیرود واقع‌شده است. این آبشار در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ و در حدود صد کیلومتری تهران و در شمالی‌ترین قسمت شهر تازه تأسیس کوهسار واقع است.

این روستا با چشمه‌های طبیعی و کوه‌های بسیار زیبا یکی از بهترین توانایی‌های گردشگری البرز است. این رودخانه در سمت شمال جنوب از کوه‌های پلنگ دره و اخرک سرچشمه گرفته است که شاخه‌های از این رودها در بخش‌های به‌صورت آبشارهای کوچک دیده می‌شود که منظره بسیار زیبایی به وجود آورده است. این آبشار همه‌ساله در تمام فصول به ویژه در تابستان و بهار گردشگرهای سراسر ایران را به‌سوی خود می‌کشاند. شیوه ریزش و جوشش این آبشار بسیار چشمگیر است چراکه از میان صخره‌هایی با حوضچه آب با ژرفای یک متر، این آبشار فوران کرده و به پایین می‌ریزد.

 

 

 

قله دو برادر

قله دو برادر از سمت بالادست به‌وسیله گردنه آتشگاه به جاده چالوس، از سمت غرب توسط ارتفاعات روستای آتشگاه که قدیمی‌ترین روستای کرج  است که به روستای برغان، از سمت شرق به‌وسیله گردنه سیا کلان به قله عظیمیه و از سمت پایین‌دست به‌وسیله شهرک‌های بهارستان، باغستان و گوهردشت به شهر کرج چسبیده است. از ویژگی‌های آشکار این قله این است که از هر چهار جهت امکان صعود به آن مقدور است؛ و هم از داخل شهر وهم از طرف سد کرج و جاده چالوس به‌خوبی نمایان است. روی قله دو تپه همسایه به هم با کمترین اختلاف ارتفاع هست که بسیار به هم شباهت دارند به همین دلیل به دو برآر مشهور شده‌اند بلندی یکی 2 هزار و 448 و بلندی دیگری 2 هزار و 439 متر از سطح دریا است.

 

 

روستای جوستان

جوستان،  روستایی از توابع شهرستان طالقان در استان البرز ایران است؛ و در منطقه بالای طالقان در دره‌ای سرسبز قرارگرفته است. نام این روستا برگرفته از درختان بی‌شمار گردو و در آن جوستان به معنای روستای مملو از درختان گردو است. اهالی جوستان به زبان تاتی صحبت می‌کنند که گونه‌ای گویش مادی است.

روستای جزینان

روستای جزینان از آبادی‌های بسیار خوش آب‌وهوا در بخش میانی طالقان در استان البرز است. روستای جزینان دو هزار متر از سطح دریا بالاتر است. در جزینان حدود دویست خانوار زندگی می‌کنند که جز بزرگ‌ترین آبادی‌های طالقان است. این روستا از غرب به کولج بالا و از شرق به خسبان و از شمال به هرنج و از جنوب به بردسر می‌رسد. این روستا دارای آبشار و دره زیبا دربند و باغ‌های میوه و پرندگان آوازه‌خوان است. گلیم و چادرشب و نان محلی آن معروف است. این محل هفده دلاور شهید دارد که مایه غرور مردم آبادی است. آب‌وهوای جزینان در تابستان خیلی خنک است و بعضی شب‌ها تا ده درجه با روز اختلاف دما دارد.

هفت‌برادران

هفت‌سنگ جدا از هم به‌جامانده از کنده‌کاری راه‌سازی که به هفت‌برادران مشهور شده‌اند. هنوز دیلم بجا مانده از کارگران در بالای راه به یادگار باقی است. این منطقه دارای ژرف‌ترین دره‌ها در درازنای این جاده است.

 

 

 

روستای سیجان (آبشار سیجان)

سیجان روستایی از توابع بخش آسارا شهرستان کرج در استان البرز ایران است. زبان رایج در سیجان مانند روستاهای مجاور تاتی است که واژگان اصیل در گویش این منطقه ریشه در زبان کردی دارد. آبشار سیجان در استان البرز واقع است. آبشار در نزدیکی روستایی به همین نام و در بلندی‌های مشرف‌به روستا واقع‌شده است. گذرگاه آبشار از میان دره‌ای که رودخانه سیجان در آن جریان دارد عبور می‌کند. در این راه درختان آلبالو، بوته‌های پونه و بابونه زیبایی دوچندانی به مسیر داده است. روستای سیجان در بخش آسارا دارای جاذبه‌های دیدنی زیادی از جمله اثر تاریخی و مذهبی از جمله امامزاده محمد است که اجرای طرح‌های عمرانی در این روستا می‌تواند موجب افزایش شمار گردشگران شود.

 

 

غار نمکی اشتهارد

غار نمکی اشتهارد در شمال منطقه اشتهارد شهرستان کرج در استان البرز قرار دارد. این غار در یک محیط کاملاً فرسایشی و کویری واقع‌شده و خود در نتیجه فرسایش آبی و شسته شدن ماسه و نمک به دست آب باران به وجود آمده است. غار نمکی اشتهارد دارای سه دهانه است که دهانه اصلی در بلندی ۱٬۲۲۰‌متری از سطح دریا قرار دارد. در آغاز ورود به غار جریانی از نمک دیده می‌شود که از یک دهانه وارد و از دهانه دیگر خارج می‌شود. این غار نمکی نزدیک به سیصد و پنجاه متر طول دارد و داخل تالارهای آن قندیل‌های زیبای نمکی دیده می‌شود که سبب به وجود آمدن مناظر بدیع و زیبا شده است.

 

 

 

روستای دیزان

روستای دیزان روستایی در طالقان است که در دامنه رشته‌کوه‌های البرز مرکزی قرارگرفته است. این روستای فوق‌العاده زیبا از دشت‌ها و چراگاه‌های سرسبزی برخوردار است و می‌گویند نام خود را به خاطر وجود قلعه‌های متعدد باقی‌مانده از روزگار اسماعیلیان گرفته است. در آغاز نام روستا دژان به معنی دژها بوده که بعدها به دیزه، دیزج و دیزان تغییریافته است. گذاشتَن این نام به دلیل وجود قلعه‌های متعدد در زمان اسماعیلیان بوده است. این روستا دارای چشم‌انداز بسیار زیبایی است که در فصل بهار و به‌خصوص ماه اردیبهشت توجه هر رهگذری را به‌سوی خود جلب می‌کند.

 

روستای حسنکدر

حسنکدر روستایی است در حاشیه جاده کرج – چالوس که سرشار از جاذبه‌های کم نظیر طبیعی، مذهبی و تاریخی است که گردشگران کمتر از آن خبردارند.

آب‌وهوای دلپذیر، چشم‌اندازهای چشم‌نواز، چشمه‌سارها و سرسبزی روستای حسنکدر تَنها گوشه‌ای از دیدنی‌های این روستای زیبا به شمار می‌رود ولی شاید از امامزاده حسن روستای حسنکدر بتوان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه نام برد. نشانه‌های تاریخی در کنار جاذبه‌های طبیعی، منظره بدیعی پیش روی همگان گشوده و چشمه‌های زلال و گوارای طبیعی آب‌معدنی روستای حسنکدر موقعیت بسیار بایسته‌ای برای گردشگری منطقه فراهم ساخته است. این روستا برخلاف بسیاری از روستاهای جاده کرج – چالوس دارای آب آشامیدنی جدا ولوله کشی آب است که از بلندی‌های پنج هزارمتری تأمین می‌شود.

 

غار هیو

این غار زیبا در اطراف هیو درراه نظرآباد به هشتگرد (استان البرز)، واقع‌شده است.
 غار هیو در لایه‌هایی از سنگ‌های آهکی موسوم به آهک‌های روته واقع‌شده است، دهانه شصت سانتیمتری غار و شیب بسیار، ورود به آن را دشوار ساخته است، بدنه اصلی غار شامل تالار بزرگی است که بلندی آن در بخش‌هایی به بیش از بیست‌وسه متر می‌رسد. ورودی غار چاهی به بلندی پنج/دو متر و به شعاع شصت‌تا هفتاد سانتیمتر بوده و پس از فرود از آن وارد دالان اصلی شده و پیمایش غار آغاز می‌شود. این غار یک راهرو اصلی دارد که دو تالار را در برگرفته و کم کم بر بلندی سقف تالار افزوده می‌شود.

آبشار آغشت

آبشار آغشت در استان البرز واقع است. این آبشار در بالادست روستایی به همین نام در بخش ساوجبلاغ قرارگرفته است. روستای آغشت از توابع شهرستان ساوجبلاغ است و در بخش جندار شهرستان ساوجبلاغ در ۴۶/35 درجه عرض شمالی و 57/49 درجه طول شرقی واقع‌شده است. فاصله روستا تا مرکز بخش حدود ۱۲ کیلومتر است. این روستا به دو رودخانه گلین رود از جنوب به روستا تکیه آغشت و باغبان سراسر و از غرب و شمال غرب آجین دوجین و ولیان و از شرق به سیواندره و ورده محدود می‌شود.

با توجه به‌قرار گرفتَن روستا در بخش کوهستانی و شرایط آب و هوایی ویژه این منطقه، اقلیم روستا با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل به‌صورت اقلیم کوهستانی معتدل می‌باشد و به‌نوعی که روستا دارای آب‌وهوای نیمه‌خشک داخلی طبقه‌بندی می‌شود که از گونه‌ای ُآب‌وهوای مدیترانه‌ای است.

 

قله ناز

قله ناز به بلندی 4 هزار و 108 متر بعد از شاه البرز از مهم‌ترین قلل منطقه طالقان است که در شرق البرز غربی واقع‌شده است و از جنوب به دره چالوس و از شمال به طالقان محدود می‌شود. همچنین این کوه دارای جاده‌ای جیپ رو تا پناهگاه  است. خط الراس شرقی این قله به  قله‌های میشینه نو،‌ کهار،‌ هفت‌خوان، کلاش ویا  وکرچان  متصل است.

 

آبشار عالم زمین

آبشار عالم زمین در استان البرز واقع است. این آبشار در بلندی‌ها روستای عالم زمین ساوجبلاغ قرار دارد. این آبشار در بلندی ۱٬۷۲۰‌متری از سطح دریا قرارگرفته است. روستای عالم زمین در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ و در فاصله صد کیلومتری تهران و در شمالی‌ترین قسمت شهر کوهسار واقع است. این رودخانه در جهت شمال به جنوب از کوه‌های پلنگ دره و اخرک سرچشمه گرفته است به‌طوری‌که شاخه‌هایی از این رودها در برخی بخش‌ها به‌صورت آبشارهای کوچک دیده می‌شود که چشم‌انداز بسیار زیبایی به وجود آورده است.

 

چنار کلارود

در ضلع جنوب غربی امام‌زاده محمود روستای کلارود پایین طالقان، درخت سرو کهن‌سالی قرار دارد که قطر آن به ۴٫۵ متر می‌رسد. عمر این درخت بیش از ۴۵۰ سال است. افزون بر این درخت، درخت چنار دیگری در بَر شمال شرقی امامزاده قرار دارد که دیرینه آن بالای دویست سال است که رویهمرفته نشانگر ارزش نگهداری از درخت در منطقه طالقان است.

آبشار سوهان

آبشار سوهان یکی از آبشارهای استان البرز است که در 25 کیلومتری غرب شهرک طالقان و چهار کیلومتری شمال غربی روستای سوهان قرار دارد. این آبشار در میان اهالی روستا به چُره شناخته‌شده است زیرا در گویش مردم روستای سوهان واژه چُره به معنای آبشار و محلی است که آب از بالا به پایین می‌ریزد. البته اگر بلندی آب کم باشد، به آن چُرنا می‌گویند. هم‌چنین تغییرات فیزیکی مهمی در چره وجود دارد. در آغاز بهار، گاهی به دلیل فراوانی اندازه شن و ماسه درون سیلاب‌های سنگین این منطقه، محوطه چره، پر از شن و ماسه می‌شود و سپس در اثر سیلاب‌های بعدی، به وضعیت عادی درمی آید.

 

قله کهار

کهار، کوه بزرگ و بلندی است که از سمت شمال شرق توسط گردنه سیرابشم به قلل هفت‌خوانی و کرچان و از سمت غرب به قلل ناز و وارکش متصل می‌گردد و از بالادست به آبادی‌های گر آب و گته ده طالقان و از سمت جنوب به آبادی‌های کلوان و کلها محدود می‌شود. جبهه شمالی قله کهار (کاهار) و خط الراس غربی آن کاملاً مشرف‌به منطقه طالقان است و جبهه  شمالی خط الراس شرقی آن مشرف‌به گردنه عسلک و دره‌های آزاد بر و کهنه ده است که سرانجام به روستای گچسر ختم می‌شود.

 

روستای دوز عنبر

روستای دوز عنبر با پیشینه‌ای هشت‌صدساله از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ با آب‌وهوای معتدل و بافتی کوهستانی در دامنه رشته‌کوه‌های البرز واقع‌شده که از شمال به کوه‌های منتهی به طالقان، از جنوب به روستای آجین دوجین، از شرق به روستای ولیان و از غرب به زمین‌های آردهه محدود می‌شود. دوز عنبر از دو کلمه دوز به معنی قلعه و عنبر به معنای بوی خوش (قلعه خوش‌بو) تشکیل‌شده. دوز عنبر با دارا بودن زیارتگاه و سازه‌های تاریخی مهم ازجمله امامزاده یحیی (ع)، بی‌بی شهربانو و بی‌بی سکینه از فرزندان امام موسی کاظم (ع) با بنای و درختان کهن‌سال تاک از مکان‌های پر رفت‌وآمد و دیدنی به شمار میره و طبیعت بسیار زیبایی دارد. مردمان این روستا بیشتر به زبان فارسی محلی به گویش طالقانی گفتگو می‌کنند و سالانه بیش از هشت‌صد تَن انواع میوه مانند گیلاس، آلبالو، سیب، توت هرات سفید و گردو در این روستا تولید می‌شود.

 

رودخانه شور

روخانه شور (ابهر رود) یا به گفته بومیان شورکات رودخانه‌ای است فصلی که در شمال اشتهارد از غرب به شرق جریان دارد، تَنها رودخانه بخش اشتهارد است. این رودخانه از کوه‌های جنوب غربی آوج (استان قزوین) سرچشمه می‌گیرد و پس از مشروب کردن دشت‌های ابهر، قزوین، شمال بخش اشتهارد و جنوب ساوجبلاغ به رودخانة کرج می‌پیوندد. این رودخانه به‌طور پراکنده دارای ماهی گورخری (Aphanius sophiae) است و در فصل حاضر پرنده‌هایی چون سلیم طوقی، پرستو، ایگرت سفید و عقاب استپی در این ناحیه و به دست گروه طبیعت‌گردی البرز من (راگا) رؤیت گردید.

 

دره اندرسم

دره اندرسم در واقع از سه دره بزرگ تشکیل‌شده است که نخستین دره آن اندرسم نیز است. پس از گذشتَن از دو دره دیگر که نخست و دره چهارباغ نام دارند، به روستای کوچک چهارباغ در کیلومتر پنج جاده دزدبند به روستای دلیر می‌رسید. وجه‌تسمیه اسم اندرسم به زیستگاه دیرینه خرس قهوه‌ای مازندران در جنگل‌های سیاه‌بیشه بازمی‌گردد. اندرس، واژه کوتاه شده اندر خرس یا دره خرس است. دره اندرسم از پوشش گیاهی متَنوعی برخوردار است که از جمله آن می‌توان به درختان توسکا، توس، راش، بلوط، شمشاد، افرا، نارون، شاه‌بلوط و الوی جنگلی به‌صورت پراکنده و بوته‌های تمشک  و توت‌فرنگی اشاره کرد. آوازه دره اندرسم به خاطر وجود آبشارهای بسیار زیبای آن است. درراه این دره که گاه از میان جنگل و گاه از بین سنگ‌های عظیم که مانند دیوار اطراف این دره هستَند می‌گذرد، آبشارهای زنجیره‌واری وجود دارد که مسافر اندرسم راهی به‌جز فرود یا پرش از آن‌ها ندارد.

 

آبشار سیاه‌بند

آبشار سیاه‌بند طالقان در استان البرز واقع است. آبشار سیاه‌بند یا به گویش برزَنی، سیاه‌بندی چُره، در فاصله حدود دو کیلومتری، شمال روستای سوهان واقع‌شده است. در نهرها و رودخانه‌های فصلی این منطقه، به‌ویژه در فصل بهار، آبشارها پرآب بوده و به آهستگی باکم شدن آب نهرها، آن‌ها نیز کم آب و در تابستان خشک خواهند شد. افزون بر آن در فصل زمستان، با تازش سرما و یخ بستَن آبشارها، جلوه دیگری، از طبیعت زیبای این منطقه، قابل مشاهده است.

 

آبشار حیاط

آبشار حیاط در استان البرز واقع است. این آبشار در بلندی‌های روستای سوهان طالقان قرار دارد. آبشار فصلی حیاط، در فاصله حدود شش کیلومتری، شمال تا شمال شرقی روستای سوهان و در جنوب شرقی کوه بزرگ کله سنگ، قرار دارد.

روستای سوهان در 25 کیلومتری غرب شهرک طالقان واقع است. غار معروف سوهان نیز در شمال این روستا پذیرای علاقه‌مندان خویش است. چُره در نزد مردم روستای سوهان طالقان، به معنی آبشار است. اگرچه اگر بلندی آب کم باشد به آن چُرنا می‌گویند. با توجه به بلندی‌های صخره‌ای در شمال روستای سوهان، دست‌کم شش آبشار بلند (شش مترو بیشتر) در نهرهای دائمی یا فصلی کوهستان‌های این منطقه، قابل مشاهده است که مشهورترین آن‌ها، آبشار چُره و آبشار سوهان، به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مهم منطقه هستَند.

 

 

رودخانه هزار بند

رودخانه هزار بند رودی همیشگی به درازای نزدیک به 22 کیلومتر است که در منطقه البرز مرکزی جریان دارد.

 این رود از منطقه بن رود در بلندی میان ۲٬۵۰۰ تا ۳٬۰۰۰ متر از آغاز می‌شود و در محل دوراهی ورده و برغان در بلندی ۱٬۵۰۰ متر به رودخانه کردان می‌ریزد. سرچشمه رودخانه، چشمه‌های فراوانی در بلندی‌های بن رود است. این منطقه در بلندی‌های البرز، به فاصله ۸ کیلومتر از روستای سیبان دره در پایین‌دست و ۵ کیلومتر از روستای خچیره طالقان در شمال و در ۱۰ کیلومتری شرق قله کهار واقع‌شده است. رودخانه هزار بند درراه خود از مجاور روستای سیبان‌دره و ورده می‌گذرد و آب موردنیاز باغ‌های منطقه را تأمین می‌کند. رودخانه در بیشتر درازای راه بر بستر سنگی، با شیب تَند و پرپیچ‌وخمی جریان دارد. کوه‌های بلندی پیرامون، دره‌های پرشیب، پوشش گیاهی طبیعی و باغ‌های پیرامون مناظر بسیار زیبا و دل‌انگیزی را در کنار آن پدید آورده است.

 

درخت کهنسال آقادار

همه‌جا روستایی واقع در بخش آسارا در شهرستان کرج در استان البرز ایران است. مردم همه‌جا تات هستَند و به زبان تاتی سخن می‌رانند.

در این روستا درختی تاریخی وجود دارد با پیشینه‌ای چند صدساله و قطر حدوداً ده متر که توانایی ثبت در آثار طبیعی کشور را دار است. این درخت تاریخی، کهن‌سال، قطور و قدیمی در بلندی‌های این روستا در میان اهالی به نام درخت آقا دار مشهور شده است. این درخت تاریخی، کهن‌سال، تَنومند، زیبا و پر ابهت که حتی به نظر می‌رسد هزاران سال دیرینه داشته باشد از نوع درخت اورس در بَر شمالی روستای همه‌جا واقع‌شده است. این درخت که همچنان سرسبز است می‌تواند به‌عنوان نماد گردشگری طبیعی و تاریخی این روستا پیشنهادشده و در فهرست آثار طبیعی کشور نیز به ثبت برسد.

 

 

 

پل‌دختر (سلیمانیه)

پل‌دختر کرج که بانام پل سلیمانیه و پل شاه‌عباسی هم شناخته می‌شود از سازه‌های روزگار صفوی است که بر روی رودخانه کرج ساخته‌شده است. این پل بر بقایای پلی کهن‌تر منسوب به روزگار سلجوقی ایجادشده است و بازسازی آن در روزگار صفوی به این سازه نمای پل‌های روزگار صفوی را داده است. این اثر که بانام پل‌دختر  در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، در سالیان گذشته بازسازی و بازسازی‌شده است به‌گونه‌ای که چهره نخستین آن تااندازه‌ای دگرگون‌شده است.

پل تاریخی کرج که در بخش خاوری شهر کرج و در کنار ساختمان تاریخی صمصام منسوب به روزگار سلجوقی قرارگرفته است، به دلیل چشم‌انداز شهری آن توانایی تبدیل به منطقه گردشگری را داراست.

 

 

باغ فاتح

باغ فاتح یکی از جاذبه‌های گردشگری استان البرز است که در منطقه جهانشهر شهر کرج قرار دارد. منطقه جهانشهر کرج درگذشته یکی از سرسبزترین و پردرخت‌ترین مناطق این شهر بوده که با انبوهی از درختان، باغشهر نامیده می‌شده است. در واقع باغ فاتح کرج نیز که به پارک تَنیس نیز مشهور است. پارک تَنیس دارای هشت قواره زمین تَنیس، ساختمان اداری، فروشگاه ورزشی، رستوران، جایگاه ویژه مقامات و چهاردیواری داوران، کمیته برگزاری مسابقات، استراحتگاه موقت ورزشکاران، جایگاه ویژه گزارشگران، محوطه فضای سبز، پیست سلامت و … است.

 

 

خانه احمد شاملو

خانه احمد شاملو که بانام موزه احمد شاملو نیز شناخته می‌شود، شامل اسناد، آثار و اشیای به‌جامانده از شاعر فقید ایرانی، احمد شاملو است. این خانه در دهکده فردیس کرج قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. امروزه این خانه تحت عنوان بنیاد الف بامداد فعالیت می‌کند.

 

 

پارک چمران و باغ لاله‌ها

پارک چمران کرج با گستره‌ای در حدود چهل هکتار، بزرگ‌ترین پارک شهر کرج است که از میان بلوار سرسبز ورودی اصلی شهر کرج که به همان نام است، آغازشده و تا تپه‌های کلاک و ورودی جاده چالوس را دربر می‌گیرد. کناره‌های رودخانه کرج که از میان پارک چمران کرج عبور می‌کند، گردشگاه مناسبی برای ساکنان کرج در روزهای تعطیل فراهم آورده است. باغ گل کرج، باغی زیبا درباره پایان پارک چمران که به همت شهرداری کرج احداث گردیده؛ و هرساله در پایان فرودین تا اوایل اردیبهشت جشنواره گل لاله برگزار می‌نماید. مکانی زیبا با تمامی امکانات شامل؛ آبشار. دریاچه. غذاخوری. نمازخانه. پارکینگ. سرویس بهداشتی....

 

 

 

جشنواره ها و رویداد ها

البرز

بهار

جشنواره گل لاله روستای گرماب

تابستان

نمایشگاه صنایع‌دستی

پاییز

 

زمستان

جشنواره گردشگری

صنایع‌دستی و سوغات اقوام کرج البرز

 

 

 

در صورت تمایل در خبرنامه ما عضو شوید.
Copyright © 2024 tourja. All rights reserved.