تورجا

جاذبه های گردشگری

سرآب نیلوفر یکی از سرآب های موجود در استان کرمانشاه در روستای سرآب قرار دارد. در 20 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است. این دریاچه مملو از گل های نیلوفر آبی است. در فصل بهار غنچه ها و برگ های آن از آب سر بیرون می آورند. 

سرآب نیلوفر، دریاچه ای واقع در 20 کیلومتری شمال غرب استان کرمانشاه واقع شده است. این دریاچه مملو از گل های نیلوفر آبی است. در فصل بهار غنچه ها و برگ های آن از آب سر بیرون می آورند. سرآب نیلوفر در دامنه کوه کماجار در ارتفاع 25 متری از سطح دریا و در مساحتی در حدود 1331هکتار واقع شده است. 

طبق افسانه ای، گنجی در دل این آب ها از خسرو پرویز شاه ساسانی قرار دارد. عمق بعضی قسمت ها بیش از 32 متر نیز می باشد. این سرآب دارای چشمه های جوشان که آب آن را تامین می کنند و غارهای زیر زمینی می باشد. آب آن بسیار زلال و شفاف می باشد و آنچه در آب موجود است کاملاً واضح و نمایان می باشد. 

نیلوفر مظهر صلح و صفا و هدیه ای شاهانه جهت پیشکشی برای شرفیاب شدن است. یکی از زیباترین گل ها می باشد که دارای جایگاه ویژه و مقدسی می باشد. 

یک سری وسایل رفاهی در اطراف آن به دلیل آب و هوای خوب قرار داده شده است که مردم از این وسایل رفاهی استفاده کنند. در سالهای اخیر احتمال خشک شدن آن را به دلیل کم آبی داده اند. گل‌های نیلوفر به دلیل خشکسالی‌های اخیر در سراب دچار آسیب جدی شده است.

سرآب نیلوفر ۵۵ اُمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

در استان کرمانشاه 550 سراب و چشمه بزرگ و کوچک با آبدهی سالانه 827 میلیون مترمکعب وجود دارد که از آن جمله می توان به سرابهای روانسر، بیستون، سنقر، هرسین، دربند، قنبر و خضر زنده اشاره کرد.

در صورت تمایل در خبرنامه ما عضو شوید.
Copyright © 2024 tourja. All rights reserved.