تورجا

جاذبه های گردشگری

طاق بستان یکی از تفریحگاه های پادشاهان ساسانی بوده که دارای حجاری هایی در دل کوه می باشد و نشاندهنده قدرت و عظمت شاهان ساسانی می باشد. این جاذبه گردشگری باشکوه در استان کرمانشاه قرار دارد. 

طاق بستان یکی از تفریحگاه های پادشاهان ساسانی بوده که دارای حجاری در دل کوه می باشد و نشاندهنده قدرت و عظمت شاهان ساسانی می باشد. این جاذبه گردشگری زیبا و با شکوه در استان کرمانشاه قرار دارد. طاق بستان قدمت 6000 ساله دارد. 

اردشیر دوم و شاهان بعد از او، طاق بستان را که منطقه ای سرسبز و خوش آب و هوا بود برای نمایش تندیس های خود انتخاب کردند. در کنار طاق بستان چشمه ای قرار دارد که این چشمه نمای طاق بستان را بسیار زیباتر کرده است. طاق بستان دارای دو ایوان سنگی بزرگ و کوچک می باشد که هر دو سنگ نگاره هایی از زمان اردشیر دوم را دارند. 

طاق بستان دارای نامهای دیگری از جمله " شبدیز "، " طاق وسطام "، " قصر شیرین " نیز می باشد. در کرمانشاه به نام " طاق وسان " یا " طاق بسان " نیز شناخته شده است که به معنی طاقی که در سنگ تراشیده شده است می باشد. 

طاق بستان دارای صحنه هایی از تاج گذاری خسرو پرویز، تاج گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و همچنین چند کتیبه (سنگ نبشته) می باشد. 

ایوان بزرگ: با توجه به نظریه ها، قدمت این ایوان ها مربوط به دوران خسرو دوم (590-628 میلادی) می باشد. از فضایی مستطیل شکل به ارتفاع ۹ متر، عمق ۶٫۵ متر با پهنای ۷٫۵ متر تشکیل شده است که در دو طرف آن جِرزی چهارگوش و روی آن طاقی با قوس نعل اسبی قرار دارد و کمی از جرزها عقب تر است.برروی جرزهای ورودی آن درختی دیده می شود و قوس آنها به وسیله دو ردیف نقوش گیاهی تزیین شده، درقسمت لچکی نیز الهه ای بالدار (نیکه) که هر کدام در یک دست خود حلقه روبان دار و در دستی دیگر جامی پر مروارید دارند،کنده کاری شده است.

دیوار انتهای ایوان از دو بخش تشکیل شده است، بخش بالایی تاجگذاری پادشاه ساسانی است بر روی سکویی ایستاده که دست چپ او بر روی قبضه شمشیر و دست راست رابه سمت اهورامزدا دراز کرده است. پیکر اهورامزدا بر روی سکویی در سمت راست کاملاً دیده می شود که با دست راست حلقه روبان داری را به شاه می دهد و دست چپ او روی سینه قرار دارد. 

در بخش پایینی، سوارکاری، سوار بر اسب دیده می شود که برحی معتقدند او خسروپرویز است که سوار بر اسب خود می باشد. 

در دیوارهای جانبی صحنه های شکار شاهی کنده کاری شده است. 

ایوان کوچک: از طاقی مستطیلی به ارتفاع حدود ۵ متر، پهنای ۶ متر وعمقی در حدود ۳٫۵ متر تشکیل شده است که در دو طرف ورودی آن، دو جرز چهارگوش که بالای آنها طاقی با قوس نیم دایره که حدود ۱۰سانتی متر عقب تر است، قرار دارد.

دیوار انتهایی به دو بخش تقسیم شده است: در قسمت بالا شاهپور سوم و پدرش شاهپور دوم کنده کاری شده است که هر دو دست راست را بر قبضه شمشیر و دست چپ را بر قسمت فوقانی غلاف گذاشته اند.علاوه بر آن کتیبه هایی نیز وجود دارد که به خط پهلوی و زبان فارسی می باشند.

در سمت راست ایوان کوچک تاج گذاری اردشیر دوم (نهمین شاه ساسانی) دیده می شود. در سمت راست او اهورامزدا قرار دارد که شاه در حال گرفتن حلقه ای روبان دار از او می باشد. اردشیر دوم روی گل نیلوفر بزرگی ایستاده است و دسته ای از شاخه های نباتی به نام برسم(مخصوص مراسم مذهبی) در دست دارد.  پیکر دشمن مغلوب ساسانی در زیر پای اهورامزدا و شاپور دوم دیده می شود.

 

 

 

 

 

در صورت تمایل در خبرنامه ما عضو شوید.
Copyright © 2024 tourja. All rights reserved.