تورجا

جاذبه های گردشگری

موزه آبگینه در خیابان سی تیر در تهران قرار دارد. قدمت این موزه به دوران قاجار بازمیگردد. 

موزه آبگینه در خیابان سی تیر در تهران قرار دارد. قدمت این موزه به دوران قاجار بازمیگردد. بعنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است. این موزه به صورت تخصصی مربوط به شیشه و سفال است. ساختمان موزه در داخلی باغی به وسعت 7 هزار متر مربع قرار دارد. این ساختمان در دو طبقه ساخته شده و دارای 5 تالار می باشد. 

این مجموعه تا سال 1330، محل کار و منزل قوام السلطنه بوده است. بعد از آن به سفارتخانه های مصر و سپس افغانستان تعلق گرفته و سپس بانک بازرگانی و بعد از آن تغییراتی در آن بوجود آورده شد. از هنر و معماری ایرانی در ساخت این بنا بسیار به کار رفته است. ویترین هایی در این بنا به کار رفته که گاه با الهام از ستون های تخت جمشید، گاه با الهام از کاخ تچر داریوش هخامنشی و گاه با الهام از کعبه زرتشت در نقش رستم طراحی شده اند که بی نظیر هستند. این ویترین ها کار یک طراح اتریشی بنام هولاین می باشد. تزئینات زیبای درها و پنجره ها همه یادآور معماری دوران سلجوقی می باشند. 

قدیمی ترین لوله های شیشه ای که به هزاره دوم پیش از میلاد تعلق دارد در این موزه قرار گرفته است که این لوله ها از معبد چغازنبیل کشف شده است. سفال های دست ساز مربوط به دوره اشکانی نیز در تالار اول دیده می شود. کلیه اشیاء متعلق به دوره پیش از اسلام در طبقه اول قرار دارد. که تالار اول و دوم در این طبقه قرار دارند. 

تالار صدف شامل انواع سفال های قرن سوم و چهارم نیشابور می باشد. تالار زرین که تالار چهارم می باشد شامل ظروف زرین از دوران سلجوقی می باشد. روز این ظرف ها با خط نستعلیق و نسخ نوشته شده است و نقش هایی از چهره های مغولی نیز می باشد. 

تالار لاجورد که تالار پنجم می باشد لعاب های فیروزه ای رنگ از قرن هفتم و هشتم قرار دارد که مربوط به دوران صفویه می باشد و میزی از دوران قاجار با نقش هایی از چهره های شخصیت های شاهنامه نیز در آن قرار دارد. 

 

 

 

 

 

 

در صورت تمایل در خبرنامه ما عضو شوید.
Copyright © 2024 tourja. All rights reserved.