تورجا

جاذبه های گردشگری

مسجد جامع یزد یکی از زیبا ترین جاذبه های گردشگری کشور می باشد که به ثبت ملی رسیده است. این بنا از آثار قرن ششم هجری می باشد که ساخت آن حدود یک قرن به طول انجامیده است. 

مسجد جامع یزد یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری کشور می باشد که به ثبت ملی رسیده است. این بنا از آثار قرن ششم هجری می باشد که تاکنون نیز بر روی آن تعمیراتی صورت گرفته است. مسجد در ضلع غربی میدان امام خمینی در مرکز شهر قرار دارد. مساحت زیربنای مسجد برابر 9800 متر مربع می باشد و 500 متر مرع از آن مربوط به محدوده کاشی کاری ها و کتیبه ها و ساختمان بنا است. زمان ساخت این بنا حدود صد سال می باشد و دارای قدمتی 900 ساله می باشد. اولین بانی آن عمرو لیث صفاری می باشد. معروفترین بانی آن علا الدوله کالنجار می باشد. یک کتیبه در هشتی ورودی شرقی بنا قرار دارد که کتیبه ای بسیار قدیمی می باشد که وقفنامه های مسجد در آن آمده است. 

کتیبه های دیگری مربوط به دوران  ایلخانی، صفویان، حکومت تیموریان، فرمانروایی آل مظفر و قاجاریان نیز وجود دارد. این مسجد دارای دو مناره بلند می باشد و کاشیکاری های لاجوردی زیبایی نیز دارد. در زیر گنبد مسجد سردخانه ای وجود دارد که به آن تابستانه می گویند از پنجره های آجری مشبک تشکیل شده که دارای کاشیکاری های بسیار زیباست. بسیاری معتقدند برای ساخت آن، خاک آن را از کربلا آورده اند و به جای آب از گلاب استفاده شده است. شبستان آن از دو قسمت تشکیل شده است که یکی در زمستان و دیگری در بهار و پاییز مورد استفاده می باشد. درهای شبستان پاییزی از پنجره های رنگی تشکیل شده است. دارای یک سر در بلند با ارتفاع 24 متر می باشد. دارای یک ایوان مرتفع می باشد که با کاشی معرق و نقوش اسلیمی و گیاهی همچنین گره چینی  تزئین شده است که بسیار منحصر به فرد می باشد و در مسجد می درخشد. مناره های مسجد دارای ارتفاع بیش از 52 متر می باشد و دارای قطر 8 متر،  بلندترین مناره های در بین مساجد قدیمی می باشد که فرو ریخته و بازسازی شده است. محرابی که در گنبد خانه است به عنوان محراب اصلی است که توسط کتیبه، آجر ضربی و کاشی معرق تزئین شده است. کاشی کاری های گنبد، مناره ها و شبستان بسیار زیبا و جذاب هستند. گنبد مسجد از دو پوسته متصل به هم با طرح گل صابونکی، با ساقه‌ای مزین به نام الملک الله، که به خط کوفی تکرار می شود تزئین شده است. که این گنبد یکی از برترین معماری های جهان می باشد. خود مسجد دارای 6 ورودی می باشد. در زمان فتحعلی شاه قاجار مرمت گسترده ای بر روی مسجد صورت گرفت و درواقع بنای در حال حاضر مسجد به جای سه مسجد می باشد که در قدیم در کنار هم قرار داشتند. 

 

 

در صورت تمایل در خبرنامه ما عضو شوید.
Copyright © 2024 tourja. All rights reserved.