تورجا

جاذبه های گردشگری

مجموعه باستانی نقش رستم در 6 کیلومتری تخت جمشید در شمال شهرشتان مرودشت در استان فارس قرار دارد. این مجموعه دارای یادمان هایی از دوره هخامنشیان، عیلامیان و ساسانیان می باشد. آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش‌ برجستهٔ ویران‌ شده‌ای از دوران عیلامیان در این مکان قرار دارد و در دورهٔ ساسانی، محوطهٔ نقش رستم از نظر دینی و ملی نیز بسیار پر اهمیت بوده است. این مکان نام های دیگری داشته از جمله سه گنبدان یا دو گنبدان، کوه حاجی آباد، کوه استخر و بعدها به دلیل وجود رستم در شاهنامه و ارتباط آن با نقش های برجسته، نقس رستم نام گرفت. 

قدیمی ترین نقش، نقش دوره عیلامی است ولی بعد از آن در دوره ساسانی بهرام دوم آن را پاک کرد و نقش خود و درباریانش را حک کرد. چهار آرامگاه متعلق به داریوش بزرگ، خشایارشاه، اردشیر یکم و داریوش دوم نیز وجود دارد. 

بنای سنگی و برج مانندی نیز در این منطقه وجود دارد که به کعبه زرتشت معروف است که شکلش مکعب مستطیل است و تنها یک در ورودی دارد. این بنا مربوط به دوران هخامنشی است که بر روی آن سه کتیبه از شاپور اول و کرتیر وجود دارد. این بنا قادر است روزهای مختلف سال را با دقت نشان دهد. زرتشتیان با استفاده از این بنا بسیاری از روزهای مختلف سال را مشخص می کردند. 

 

 

 

در صورت تمایل در خبرنامه ما عضو شوید.
Copyright © 2024 tourja. All rights reserved.