تورجا

جاذبه های گردشگری (جاذبه‌های گردشگری استان تهران "ورامین")

جاذبه‌های گردشگری ورامین

  • مسجد جامع ورامین از کهن‌ترین سازه‌های تاریخی این شهر به شمار می‌رود که پیشینه آن به روزگار ایلخانی می‌رسد. در زمان سلطان محمد خدابنده ساخت‌وساز این مسجد جامع آغاز می‌شود و در زمان حکومت ابوسعید بهادر پسر او به پایان می‌رسد. اوج هنر معماری روزگار ایلخانی در این مسجد به‌روشنی دیده می‌شود و به همین علت از مساجد برجسته ایران شمرده می‌شود. این مسجد بنایی مستطیل شکل دارد و از جمله مساجد چهار ایوانی ایران است.
  • یخچال علی‌آباد در جنوب شرقی ورامین واقع‌شده است و دارای ایوانی کمانی شکل است. در بخش غربی و شرقی این یخچال دریچه‌های کوچکی وجود دارد که گمان می‌رود یخ‌ها را ازآنجا به درون یخچال انتقال می‌دادند.
  • یخچال حصار کوچک از دیگر یخچال‌های تاریخی ورامین است که از مصالحی همچون گل و خشت در زمان قاجار احداث‌شده است.
  • برج علاءالدوله یا برج آرامگاه علاءالدین به سید فخرالدین حسن علاءالدوله (سلطان علاءالدین خوارزم شاه) تعلق دارد که گفته می‌شود در منطقه نفوذ فراوانی داشته‌اند و بر این منطقه فرمانروایی می‌کردند. این برج تاریخی در سال پانصد و نودویک هجری خورشیدی احداث‌شده است. طراحی معماری این برج ترکیبی از زمان مغول، زمانه آق قویونلو و قره قویونلو است. این برج با بلندی نزدیک به هفده متر در نزدیکی شمال مسجد جامع ورامین قرار دارد و از دو بخش اصلی تشکیل‌شده است. بخش یک با بدنه‌ای گرد به بلندی دوازده متر که بخش هسته‌ای سازه را تشکیل می‌دهد و بخش دو که دارای گنبدی سروگونه‌ و بزرگ به بلندی پنجاه‌وچهار متر است و روی قسمت نخست قرار دارد. سنگ‌نبشته‌ای که در پیوندگاه بخش استوانه‌ای و بخش مخروطی برج وجود داشته، شوربختانه بخشی از آن ازمیان‌رفته است و قابل‌خواندن نیست،‌ این سنگ‌نبشته مربوط به پایان سده هفت هجری است. این سازه‌ی تاریخی با گورهای سلطنتی شباهت دارد و جز سازه‌های آیینی شمرده نمی‌شود. اجساد در این بناها در سرداب نگهداری می‌شده است. مردم ورامین این برج را متعلق به رهگذری می‌دانند که در اوایل سده حاضر بعد از درگذشت در این محل دفن شده است.
  • دشت ورامین در کناره کویر مرکزی ایران قرار دارد. از این دشت درگذشته به دلیل حاصلخیزی بالا، به‌عنوان زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شده است. در زمان حکومت پهلوی،‌ ورامین از مراکز برجسته کشاورزی محسوب می‌شده است. ازآنجاکه در دراثنای تاریخ به دلیل زمین‌های پهناور و حاصلخیز این دشت مورد توجه بوده است،‌ نشانه‌های تاریخی بسیاری نیز در آن یافت شده است که می‌توان پیشینه آن را با سیلک کاشان یا شهر سوخته سیستان مقایسه کرد. تاکنون دویست و پنجاه اثر تاریخی در این منطقه یافته شده است. رودخانه جاجرود از مهم‌ترین رودخانه‌های این دشت به شمار می‌رود.
  • تالاب بند علی خان در سی‌وپنج کیلومتری جنوب شهرستان ورامین قرار دارد. این تالاب فصلی، در فصول گرم سال به‌صورت باتلاق درآمده و گاهی خشک می‌شود اما در پاییز و زمستان، آکنده از آب‌شده و پرندگان کوچندِ را به‌سوی خود جذب می‌کند. این تالاب زیستگاه و محل زمستان گذرانی پرندگانی همچون اردک‌های سرسبز، خوتکا، غازها، آبچلیک‌های پا سبز و پا سرخ و فیلوش است ولی بیش از همه در این تالاب چنگر یافت می‌شود. وجود نِی که در محیط آب شیرین رشد می‌کند، نشان از پالایش خودبه‌خود آب در این تالاب دارد.
  • کوه مره یکی از کوه‌های منطقه ورامین است که جز مناطق دیدنی به شمار می‌رود. این کوه از شرق مشرف‌به دریاچه نمک قم است.

 

  • قلعه ایرج در شمال شرقی ورامین به شکل چهارگوش بلند در زمان کشورداری ساسانیان با بلندی نزدیک به پانزده متر و گستره دویست هکتار بناشده است. این بارو از بزرگ‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران و بی‌نظیرترین قلعه خشتی جهان به شمار آورده می‌شود. قلعه ایرج در چهار سوی، چهار دروازه برای ورود و خروج دارد که دروازه اصلی آن در بخش شمال شرقی واقع‌شده است
  • روستای قلعه بلند یکی از روستاهای تفریحی و زیبا بخش جوادآباد شهرستان ورامین است. این روستا دارای یک بنا بنام قلعه بلند بوده که مربوط به دوره صفوی است؛ و در سال هزار و سیصد و هشتادویک به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در صورت تمایل در خبرنامه ما عضو شوید.
Copyright © 2024 tourja. All rights reserved.