تورجا

جاذبه های گردشگری (جاذبه‌های گردشگری استان تهران)

جاذبه‌های گردشگری ری

 

از جاذبه‌های دیدنی ری می‌توان نقاره‌خانه، برج طغرل، زندان هارون، دِژ تبرک، قلعه گبری، دژ رشکان، تپه چشمه‌علی، تپه میل، قره‌تپه، بقایای شهر سلجوقی، تپه گبری، کاروانسرای عین‌الرشید، کاروانسرای قصر بهرام، استودان گبرها، چشمه‌علی، چشمه شور اشاره کرد.

 

جاذبه‌های گردشگری رباط‌کریم

این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و گلستان و پنج دهستان و نقاط شهری آن رباط‌کریم، نسیم شهر و گلستان است. رباط‌کریم از شهرهای تاریخی استان تهران است که تاریخ تمدن در آن به هزاران سال پیش می‌رسد. پیشینه آثار تاریخی و فرهنگی در این منطقه از هزاره سه پیش از میلاد تا اوایل روزگار معاصر می‌رسد که هر اثر تاریخی از نظر ابعاد باستان‌شناسی، معماری و مردم‌شناسی ارزش فراوان دارد.

 

  • پل بازارک رباط‌کریم روی رودخانه فصلی سیاب درگذر راه ارتباطی رباط‌کریم به ساوه راه‌اندازی شده است. این پل به‌صورت سه چشمه طاق دربرگیرنده یک دهانه بزرگ و دهانه کوچک‌تر در دو سوی طراحی‌شده است. این پل در زمان قاجار بناشده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل در زمان جاری شدن آب رودخانه سیاب، تنها راه ارتباطی میان کاروانسرای حاج کمال واقع در رباط‌کریم و قلعه سنگی در غرب و راه ارتباطی به ساوه بود.
  • انبارهای یخی برای فراهم کردن یخ در فصول بهار و تابستان به‌صورت مخروطی شکل همانند یک‌کله قند از خشت و گل با بلندی هفت‌تا شش متر ساخته‌شده است. در رباط‌کریم برای تامین یخ این منطقه و کاروانیان سه انبار یخی در فواصل گوناگون وجود داشت که در اصطلاح محلی به یخچال معروف بودند. تا سی سال پیش‌ازاین انبازها همچنان استفاده می‌شده است. در روزگار زندیان و قاجاریان ساخت این انبارهای یخی در ایران گسترش یافت.
  • قلعه سنگی در نزدیکی رودخانه شور و جنوب شهر جدید پرند قرار دارد. دیرینگی این قلعه سنگی به روزگار سلجوقیان می‌رسد و به شیوه سازه‌های متداول روزگار اسلامی، به‌صورت چهار ایوانی و با یک حیاط مرکزی ساخت‌وساز شده است. چهار دژ گرد که قطر هر یک پنج متر است، در پیرامون این بارو به چشم می‌خورد. چاه آبی به گودی چهل متر و یک آب‌انبار درون این قلعه وجود دارد.
  • تپه باستانی یقه رباط‌کریم مربوط به روزگار پیش‌ازتاریخ ایران باستان است و در شرق جاده رباط‌کریم به شهریار، پس از روستای منج واقع‌شده و این اثر در تاریخ پنج آذر هزار و سیصد و هفتادونه به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • تپه ده حسن رباط‌کریم این تپه که در شرق روستای ده حسن قرارگرفته از تپه‌های برجسته باستانی شهرستان رباط‌کریم بوده و یکی از شاخص‌های فرهنگی و تمدنی این شهرستان است. تپه ده حسن دربرگیرنده دژ و قلاع روزگار تاریخی با مصالح چینه و خشت است، این اثر به‌عنوان آثار هنری، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • آسیاب آبی رباط‌کریم از نظر معماری و گستره از بی‌نظیرترین آسیاب‌های تهران است. فضای داخل آسیاب دارای دو سراچه یا انباری و درگاه ورودی با دیوارهای خشتی است. درگذشته آب شهری در زمین‌های منطقه وارد آبراهی با بلندی بیست‌وپنج سانتی‌متر می‌شد و به‌این‌ترتیب، چرخ آسیاب را به حرکت درمی‌آورد. این آسیاب از آهک، گچ، آجر، ساروج و گل ساخته‌شده و دیرینگی آن به روزگار قاجار می‌رسد
  • تپه‌ تاریخی کیکاور رباط‌کریم در کیلومتر بیست‌وچهار بزرگراه تهران به ساوه در روستای تاریخی کیکاور و تپه باستانی یقه در شرق جاده رباط‌کریم به شهریار، بعد از روستای منج واقع‌شده است. پیشینه این تپه‌ها به روزگار پیش از اسلام می‌رسد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است.
  • کاروانسرای حاج کمال رباط‌کریم از گونه دو ایوانی و دارای فاهای ورودی، حیاط، سراچه‌های متعدد و ستور گاه است. این کاروانسرا در روزگار فتحعلی شاه قاجار به دست فرد خیری به نام حاج کمال ساخته‌شده و برای استفاده مسافران وقف‌شده است و دارای دو سنگ‌نبشته است که روی یکی از آن‌ها تاریخ هزار و دویست و چهل قمری و نام بانی،‌ آقا کمال نگاشته شده است. این کاروانسرا به شیوه دو ایوانی ساخته‌شده و ورودی آن از ایوان غربی است. از ایوان شرقی نیز به‌عنوان شاه‌نشین استفاده می‌شد. کوره‌های ذوب فلز کشف‌شده در این کاروانسرا گواه بر آن است که به‌عنوان ضرابخانه نیز کاربری داشت. این کاروانسرا در اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به ثبت رسیده است.
  • کاروانسرای فتحعلی شاهی رباط‌کریم که درگذر جاده تهران به ساوه قرارگرفته یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر برشمرده می‌شود که به شیوه دو ایوانی است. ورودی کاروانسرا از ایوان غربی است. ایوان شرقی به‌عنوان شاه‌نشین کاربرد داشت. این کاروانسرا دارای یک حیاط کانونی با چهاردیواری‌هایی ایوان دار است که دورتادور این حیاط ساخت‌وساز شده‌اند. در پشت سراچه‌ها تالارهای بلند به‌عنوان بارانداز تعبیه‌شده که دسترسی به همگام‌ها از راه ورودی‌هایی که چهار کنج حیاط قرار دارد، فراهم است. مصالح به‌کاررفته در این سازه سنگ، خشت، ملات گل و گچ است و تنها تزئینات کاروانسرا آجرکاری است کاروانسرای رباط‌کریم دارای دو سنگ‌نبشته است که روی یکی از آن‌ها تاریخ هزار و دویست و چهل هـ. ق و بانی بنا به نام آقا کمال نگاشته شده است.

اماکن مذهبی

  • بقعه لوط نبی (علیه‌السلام) در روزگار قاجاریان ساخته‌شده آرامگاه در بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم، دهستان منجیل آباد، شمال غربی روستای محمدآباد پیغمبر جای گرفته است.
  • آستان امامزاده ابراهیم (علیه‌السلام) در شهرستان رباط‌کریم، بخش مرکزی، دهستان وهن آباد، روستای نوده واقع‌شده است.
  • آستان امامزادگان هادی و مهدی (علیهماالسلام) در شهرستان رباط‌کریم، بخش مرکزی، شهر رباط کریم، دهستان منجیل آباد، روستای یقه واقع‌شده است. سازه‌ی بنیادین ساختمان بقعه از نظر دیرینگی متعلق به روزگار قاجار است. پلان آن به روش گرد و از آجر و خشت بر روی سطحی بلندتر از زمین‌های پیرامون قرارگرفته است. برای جلوگیری از رانش دیوارها به‌واسطه فشار برآمده از وجود گنبد در دوره‌های بعد در چهار سوی بنا دیوارهایی را به‌صورت پشت‌بند اضافه نموده‌اند. ورودی اصلی بنا در ضلع جنوبی قرار داشته ولی در حال حاضر با احداث ایوان و دو ایوان در ضلع غربی ساختمان، رفت‌وآمد به درون بقعه از راه درگاه ساخته‌شده در ایوان تازه صورت می‌گیرد. نشانی: بخش مرکزی ـ شهر رباط کریم دهستان منجیل آباد روستای یقه
  • آستان امامزاده عماد (علیه‌السلام) در شهرستان رباط‌کریم، بخش مرکزی، شهر رباط‌کریم، خیابان بخشداری کنار دبستان نمونه مردمی واقع‌شده است. ایشان از نوادگان امام جواد (علیه‌السلام) هستند. بنای ساختمان بقعه در دوره معاصر و با معماری کاملًا جدید ساخته‌شده است. پلان آن به گونه چلیپا شکل و در هسته آن گنبد افراشته کاشی‌کاری شده قرار دارد. ساختمان دارای تزیینات گوناگون کاشی‌کاری و سنگ‌نبشته‌های کاشی با خطوط معقلی و نستعلیق است.
  • آستان امامزاده ابوطالب (علیه‌السلام) در شهرستان رباط‌کریم، بخش مرکزی، دهستان امامزاده ابوطالب روستای آدران واقع‌شده است و از راه آزادراه تهران به ساوه با جا گرفتن درراه شهریار به سلطان‌آباد قابل‌دسترسی است. به‌طورکلی از سه پای معماری در ساختمان بقعه مشاهده می‌شود که دو مرحله آن متعلق به دوره قاجاریان و یک مرحله دیگر مربوط به دوره جدید است که دربرگیرنده دگرگونی‌های جزئی و افزودن فضاهای کناری است. معماری بقعه عبارت است از یک فضای ورودی شامل سر درب و دو طاق‌نما در هر دو سو است که فضای هشتی روبه‌روی آن با آجرکاری و کاربندی تزیین گردیده است. فضای درونی بقعه نیز با پلان چهار بَر دارای گنبدی کوچک است. نام این بقعه در فهرست آثار تاریخی میراث فرهنگی استان تهران ثبت گردیده است.
  • آستان امامزاده محمدتقی (علیه‌السلام) در شهرستان رباط‌کریم، شهر رباط‌کریم، خیابان شهید مجید ناصری واقع‌شده است. سازه‌ی ساختمان بقعه چهارگوش است که گنبد سبزرنگ کوچکی بر فراز آن احداث گردیده است. ورودی بقعه در بَر شرقی قرار دارد. ساختمان بقعه به شیوه معماری جدید و با شیوه اسلامی مربوط به دوره معاصر است. پیش از دهه پنجاه حرم کاهگلی به گونه هشت‌ضلعی بوده است؛ ضریح تازه در سال هزار و سیصد و هشتادودو کار گذاشته شد. بر پایه نوشته‌ها امامزاده محمدتقی از نوادگان امام باقر (علیه‌السلام) است که با جمعی از سادات به شهریار می‌رسند و زیر درخت تنومندی به درجه شهادت نایل می‌آیند و در همان‌جا دفن می‌شوند.

 

در صورت تمایل در خبرنامه ما عضو شوید.
Copyright © 2024 tourja. All rights reserved.