تورجا

دانستنی های سفر

جنگل و پارک های جنگلی طبیعی استان تهران در نقاط مختلف استان پراکنده اند. جنگل های دامنه البرز در کوه های تهران و کرج (وردآورد - دره وازگن) را دربرمی گیرد. در این مناطق گونه های گیاهی مانند زال زالک، گوجه وحشی، زرشک، انجیر، شیر خشت، پسته، بادام کوهی، داغ داغان، سنجد، تنگرس، گز، ارزن، سماق، سیاه دلیک و... به چشم می خورد، طی سال های اخیر فضاها و پارک های جنگلی جدیدی احداث شده است. 

جنگل و پارک های جنگلی طبیعی استان تهران در نقاط مختلف استان پراکنده اند. جنگل های دامنه البرز در کوه های تهران و کرج (وردآورد - دره وازگن) را دربر می گیرد. در این مناطق گونه های گیاهی مانند زال زالک، گوجه وحشی، زرشک، انجیر، شیر خشت، پسته، بادام کوهی، داغ داغان، سنجد، تنگرس، گز، ارزن، سماق، سیاه دلیک و... به چشم میخورد، طی سال های اخیر فضاها و پارک های جنگلی جدیدی احداث شده است که عمده ترین آنها عبارتند از: 

پارک جنگلی چیتگر: این پارک با 1450 هکتار زمین پر درخت، از شمال به زمین های چیتگر، از جنوب به اتوبان کرج از غرب به پیکان شهر و از شرق به منطقه خرگوش دره محدود می شود.

پارک چیتگر از بزرگ ترین پارک های جنگلی استان است که در بیشتر فصل های سال از آن استفاده می شود. 

پارک جنگلی سرخه حصار: پارک ملی خجیر و سرخه حصار در ارتفاع 1547 متری از سطح دریا قرار دارد. میانگین حداکثر ارتفاع آن 2600 متر و حداقل آن 1450 متر است. تمام این ناحیه به غیر از بخش شمال شرقی آن، جزو مناطق حفاظت شده هستند، مساحت پارک ملی سرخه حصار 850 هکتار است که تحت کنترل و حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد.

پارک جنگلی لویزان: این پارک با وسعتی معادل 1100 هکتار، از شمال به قوچک، از جنوب به شمس آباد، از غرب به ده لویزان، و از شرق به پادگان خاتم الانبیاء محدود می شود. پارک لویزان نیز از گردشگاههای بزرگ استان به ویژه شهر تهران است. 

پارک جنگلی وردآورد: پارک جنگلی وردآورد با 1020 هکتار وسعت دومین پارک جنگلی بزرگ استان است که در محدوده کوه های وردآورد در حد فاصل اتوبان و پادگان سپاه قرار دارد. 

در سطح استان چند پارک جنگلی دیگر نیز وجود دارد، از آن جمله پارک سوهانک با 200 هکتار مساحت، غزال با 975 هکتار در شمال شرقی، سرخه حصار با 850 هکتار در شرق، توسکا با 300 هکتار در جنوب شرقی و خجیر با 120 هکتار در شمال شرقی تهران قرار دارند. تنوع آب هوایی استان موجب شده تا پوشش گیاهی نیز در هر منطقه با مناطق دیگر تفاوت داشته باشد، مهم ترین گونه هی گیاهی استان شقایق، زنبق، درمنه، تلخ بیان، شیرین بیان، ختمی، شنگ، کنگر صحرایی، اسپند، خاکشیر، چوبک و... است. 

آبنمای موزیکال پارک ملت: نخستین آبنمای موزیکال مدرن و پیشرفته خاورمیانه واقع در پارک ملت تهران در ورودی دریاچه بوستان ملت در شمال تهران که وسعت آن 22 هزار مترمربع و دارای 36 افکت اصلی و 456 افکت فرعی می باشد. در این آبنمای موزیکال، حرکات ریتمیک آب و نور به صورت هماهنگ با نوای موسیقی در هم آمیخته شده است و تصاویر سه بعدی متنوع و زیبایی خلق می شود. بلندی فواره های آبنما در افکت های مختلف از 2 تا 35 متر تغییر می کند و دارای سیستم کامل آتش بازی موزیکال درون آب به وسعت 8 هزار متر نیز فراهم شده است. همچنین این آبنما 1850 سری چراغ های رنگی لیزری دارد و امکان نمایش فیلم بر پرده آب به ابعاد 45 متر در 15 متر نیز فراهم شده است. 

پارک آب و آتش (بوستان حضرت ابراهیم)  : بوستان حضرت ابراهیم با مساحتی حدود 24 هزار متر مربع که از چهار عنصر حیات شامل: آب، آتش، خاک، و باد الهام گرفته شده است. این بوستان در شرق میدان ونک بعد از چهارراه جهان کودک واقع در تپه های عباس آباد می باشد.

نمایش و روایت هفت پرده از زندگی حضرت ابراهیم (ع) شامل ولادت، بت شکنی، گلستان شدن آتش، قربانگاه اسماعیل و ساخت کعبه از بخش های اصلی این بوستان است.

همچنین علاوه بر طراحی آب نماهای متعدد و متنوع که محیطی شاد و سرزنده را ایجاد میکند چهار برج آتش که ارتفاع شعله آن به هشت متر می رسد از چشم اندازهای بدیع بوستان آب و آتش بشمار می رود.

در بخش دیگری از این بوستان آمفی تئاتر روباز با ظرفیت 400 نفر به شکل مدرن با هدف برپایی نمایش های آیینی و فعالیت های فرهنگی هنری احداث شده است. مجموعه بوستان بنادر در قسمت جنوبی بوستان آب و آتش با مساحت 38 هزار متر مربع دارای مسیرهای ویژه تردد پیاده، عبور کالسکه، دوچرخه و فضاهایی برای عملیات راپل، 19 چادر خیمه ای تفرجی، برج فانوس و کشتی بزرگ در قالب رستوران است. 

این مجموعه بزرگ گردشگری، پاسخگوی نیازهای تفریحی، فرهنگی و ورزشی مردم به ویژه مسافران و گردشگرانی خواهد بود که در تهران اقامت می کنند. 

پارک لاله: پارک لاله یکی از بزرگترین پارک های شهر تهران با امکانات تفریحی واقع در بلوار کشاورز می باشد. 

همجواری پارک لاله با موزه های هنر های معاصر، موزه فرش ایران، هتل لاله، و... کاربری تفریحی و گذران اوقات فراغت آن را به عنوان یک مرکز شاخص معرفی می نماید. 

پارک شهر: پارک شهر در غرب میدان امام خمینی قرار داشته و از نظر کاربری قابلیت بسیار مناسبی برای جذب مردم و گذران اوقات فراغت دارد. فضای سبز قابل توجه پارک شهر در منطقه مرکزی شهر به عنوان یکی از قدیمی ترین پارکهای تهران با درختانی بسیار کهن است. 

 پارک طالقانی: پارک طالقانی بر روی تپه های عباس آباد که پارک جنگلی است با پوششی از درخت و درختچه های زینتی و غیره، چشم انداز بدیعی در شمال شرق تهران به وجود آمده است و بر قسمتهای وسیعی از تهران مسلط و به دلیل دوری از مناطق مسکونی به ویژه روزهای تعطیل برای تفریح و استراحت و همجواری با ایستگاه متروی تهران مورد بهره برداری قرار می گیرد. 

پارک ارم: مجموعه پارک ارم با 75 هکتار وسعت در 5 کیلومتری غرب شهر تهران (کیلومتر 4 اتوبان کرج) احداث گردیده. این مجتمع با امکانات تفریحی متنوع از جمله دو شهربازی فعال با مجموع هشت هکتار و سالن سرپوشیده چهارفصل شهربازی، بزرگترین و تنها باغ وحش تهران با انواع حیوانات بومی و غیر بومی و تنوع گونه های جانوری، دریاچه زیبا و بزرگ قایقرانی و ماهیگیری، جزیره ای در وسط آن، استخر و سرسره آبی روباز ویژه بانوان و آقایان با پوشش مناسب، سیرک بزرگ خاورمیانه و... یکی از بزرگترین و با امکانات ترین مراکز تفریحی تهران می باشد. 

پارک بعثت: پارک بعثت در جنوب تهران با مساحت حدود 53 هکتار ایجاد شده است و از سال 1352 مورد بهره برداری قرار گرفته است. 

این پارک دارای 2 دریاچه پرورش ماهی، قایقرانی و آبیاری پارک است. دریاچه جزیره ای را در برگرفته است که لانه های پرندگان در آن جای گرفته و محل اجتماع و پرورش اردک و غاز است. 

پارک ساعی: محل پارک ساعی در خیابان ولی عصر، در سال 1324 توسط مرحوم مهندس ساعی جنگل کاری شده و در اختیار وزارت کشاورزی قرار داده شده است. پس از گسترش شهر تهران و ازدیاد جمعیت این بخش به سازمان پارکهای شهرداری واگذار شده که به احداث پارک اقدام شد و از سال 1341 بعنوان پارک مورد بهره برداری قرار گرفته است. 

پارک تفریحی آزادگان: این پارک با مساحت 26000 متر مربع در میدان بهمن، خیابان دشت آزادگان ضلع شرقی فرهنگسرای بهمن قرار داشته و دارای امکانات ویژه ای برای جوانان و نوجوانان می باشد. 87654آلاچیق هایی از پرندگان و مجموعه ای از نمونه های گل و گیاه ایجاد شده در این پارک محلی مناسب را جهت تفریح و گذراندن اوقات فراغت علاقمندان بوجود آورده است. 

پارک قیطریه: پارک قیطریه دارای بافتی جنگلی و زیبا با مساحت 103000 متر مربع در انتهای خیابان قیطریه واقع شده است. 

پارک جمشیدیه (سنگی): این پارک از زیباترین و دیدنی ترین پارک های تهران بزرگ است و از ویژگیهای اصلی این پارک، دریاچه، آبشار و محل عبور کوهنوردان است. 

پارک نیاوران: این پارک با مساحتی حدود 63000 مترمربع در ابتدای خیابان شهید باهنر واقع شده است. 

پارک کودک: پارک کودک یکی دیگر از پارکهای زیبای شهر تهران در منطقه دو واقع در شهرک قدس جنب ایران زمین می باشد. 

پارک شفق: این پارک که بانی آن دکتر رضازاده شفق می باشد در باغی که به مستوفی الممالک تعلق داشت و با الگوهای پارک های فرانسه احداث گردید. 

پارک دانشجو: این پارک در تقاطع خیابان ولیعصر انقلاب و در کنار آن محل تئاتر شهر قرار گرفته است. 

پارک شهید رجایی: این پارک شامل زمین بازی کودکان و پیست اتومبیل رانی است. 

پارک شطرنج: پارک شطرنج با مساح 3500 متر مربع در خیابان آجودانیه واقع در خیابان دارآباد واقع شده است. ویژگی اصلی این پارک برگزاری کلاسها و مسابقات شطرنج می باشد. 

پارک المهدی: پارک المهدی با مساحت 65500 متر مربع از جمله پارک های تفریحی شهر تهران می باشد. 

پارک های ملی: منطقه لار: به علت غنای ساختارهای طبیعی، گونه های مختلفی از حیات وحش مانند قوچ، میش، پلنگ، گراز، روباه، شغال و 97 گونه پرنده و انواع خزندگان را در خود جای داده و از گستره بسیار متنوع گیاهی نیز برخوردار است. عقاب طلایی، گونه ای بی همتا، تنها در این حوزه از ایران زیست می کند و بومی این منطقه است. دریاچه 20 کیلومتری لار یکی از مراکز تفریحی این منطقه است. سد لار که ساخت آن از سال 1353 تا 1359 به طول انجامید، با ارتفاع 150 متر یکی از بلندترین سدهای خاکی ایران است. 

پارک ملی کویر: این پارک در 50 کیلومتری جنوب شرقی تهران و در غرب کویر مرکزی ایران و شرق دریاچه نمک قرار دارد. اراضی مسطح این پارک با پوشش گیاهی کویری و نیمه کویری، زیستگاه پستاندارانی چون جبیر، آهو و گونه های با ارزشی چون یوزپلنگ و گورخر است. در ناحیه کوهستانی بخش شمالی پارک، کل و بز و قوچ و میش به سر می برند، پرندگانی چون کبک و تیهو، بومی این منطقه هستند ولی هر ساله پرندگان مهاجری چون فلامینگو، آنقوت، سرسبز و خوتکا به آب بندهای این منطقه می آیند، علاوه بر آن در این پارک آثار فرهنگی و تاریخی مانند کاروانسرای قصر بهرام و باقی مانده آثار کاروانسرای عین الرشید نیز به چشم می خورد. 

منطقه حفاظت شده ورجین: شکارگاه حفاظت شده 28 هزار هکتاری ورجین در 15 کیلومتری شرق تهران قرار دارد و دسترسی به آن از مسیر جاده لشگرک امکان پذیر است. 

دره اوین (درکه): این دره در شمال شهر تهران واقع است، ابتدای مسیر  دره اوین - درکه روستای درکه قرار دارد که یکی از خوش آب و هواترین مناطق روستایی تهران است. در این دره رودخانه ای پرآب جریان دارد که در بخشی از مسیر خود، به صورت پلکانی درمی آید که به هفت حوض معروف است و به صورت یک استخر طبیعی عمل می کند. 

دره اوین-درکه به علت قرار گرفتن در مسیر راه کوهنودان، یکی از پر رفت و آمدترین دره های شهر تهران است. 

دره فرحزاد: دره فرحزاد نیز یکی از دره های ییلاقی شمیران است که امروزه جزو تهران به شمار می آید. در کنار رودخانه با صفای فرحزاد، باغ ها و بستان های متعددی راکنده شده اند که یکی دیگر از مراکز گردشگاهی مردم تهران و شمیرانات را تشکیل داده اند. 

پناهگاه پلنگ چال: این پناهگاه در ارتفاع 2550 متری از سطح دریا قرار دارد و مسیر آن از درکه است. مدت زمان صعود در تابستان در حدود 5 ساعت است. این پناهگاه دارای خوابگاهی به ظرفیت 70 نفر است. 

در صورت تمایل در خبرنامه ما عضو شوید.
Copyright © 2024 tourja. All rights reserved.